Annons:
Etiketthögtidernas-och-festernas-recept
Läst 859 ggr
VildaVittra
12/11/15, 6:26 PM

Sveganskt julbord

Julen står för dörren och på det sveganska julbordet finns det i regel en svensk julskinka. Att just julskinkan är svensk är väldigt viktigt även för folk som inte är sveganer, men hur är det med allt annat på julbordet? Köper du bara svenskt till jul, eller kommer några av tillbehören från andra länder?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Forest]
12/17/15, 10:21 AM
#2

Vi har inte handlat laxen än men den är antagligen från Norge men allt annat är svenskt.

jagga-ewe
1/1/16, 6:30 PM
#3

Jag ska fundera lite… Skinkan o revbenen var från Skövde slakteri och egensaltade. Saltet vete tusan var det kommer från. Döppespa't var därmed lokalt, spätt med vatten från egen brunn.

Vörtlimpan hade jag bakat själv. Vet inte var jästen var tillverkad, inte heller vörtkryddorna. Ölen var brittisk porter. Mjölet var Manitoba Cream, det framgår inte på Finax sida var de odlar sitt vete. Russinen var inte så svenska, de brukar inte vara det. Sirapen… Ja, det är dansukker, vet inte var de tar sina betor från.
Brödkakorna hade mor bakat, samma sak gäller jästen o mjölet där. Fast det var ju rågsikt då.

Köttbullarna var på färs från Skövde slakteri.

Prinskorven var scans, märkt med svenskt kött men gu' vet var den var packad…

Bruna bönor… Näe, jag har ingen aning var de kom från. Ärligt så brydde jag mig inte, jag köpte bara en korv med bönor. Ska kolla på det nästa jul. Odlas bruna bönor i sverige?

Sillen var nog inte svenskfiskad, men heminlagd.

Jag tror inte vi hade så mycket mer på vårt julbord…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Grace2009
1/4/16, 3:49 PM
#4

#3 GoGreen har svenskodlade, torkade bruna bönor ifall du vill koka själv.

Upp till toppen
Annons: