Annons:
Etikettbröd-kakor-och-godis
Läst 904 ggr
VildaVittra
2015-12-11 19:04

Snabbakade saffransbullar

Saffran finns svenskodlat, men ack så dyrt och i liten mängd, men just kryddor går ju att importera då mängderna är så små.
Nedan är mitt eget hopknåpade recept på saffransbullar som inte knådas.

100 gram svensk rapsolja

50 gram jäst

3 dl vatten

2 paket saffran

1 dl svenskt/ekologiskt strösocker

3 krm salt

7 dl svenskt vetemjöl

1 näve pärlsocker

Värm vatten till fingervarmt, smula jästen i en bunke och tillsätt lite vatten åt gången tills jästen löst sig. Blanda i övriga ingredienser, degen är väldigt klibbig. Vill man så går det att ha i russin också.

Klicka ut 16 klickar på en plåt med bakplåtspapper eller i bullformar, pensla eventuellt med ägg, strö över pärlsocker (eller så kan du glasera dom efter bakning istället). Man kan också fylla bullarna om man vill genom att trycka ner en grop i mitten med en mjölad tumme och peta ner saker som lite äppelmos. Låt jäsa i 30-40 minuter.  Baka i 250 grader i cirka 8 minuter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
2015-12-14 19:50
#1

Mmm här ska provas!

Zabbio
2015-12-18 10:31
#2

Det här med socker…
Senast jag tittade var alt ekologiskt socker från sockerrör, odlar vi sockerrör i sverige?
Svenskt socker var betsocker, men det var å sin sida inte ekologiskt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
2015-12-18 12:37
#3

#2 Nej, vi odlar inte sockerrör i Sverige och det är som du säger, det ekologiska sockret är inte svenskt. Egentligen skulle man starta en namninsamling och skicka till dansukker om att vi vill ha ekologiskt svenskt strösocker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
2015-12-18 22:01
#4

Jag undrar hur mycket bekämpningsmedel det är på sockerbetor. Det känns som att det kan vara en sån där råvara som klarar sig rätt bra här utan så mycket kemialier.. jämfört med andra grödor. Men jag vet inte.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
2015-12-18 22:03
#5

#4 Utan att ha bevis så gissar jag att det beror på hur man odlar, det är ju om jag inte missminner mig en kålväxt och dom gäller det ju att växelodla för att försäkra sig mot ohyra tex

l'm back

Upp till toppen
Annons: