Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 962 ggr
VildaVittra
12/11/15, 8:13 PM

Vart köper du dina animalier?

Är det i en gårdsbutik? Eller i en vanlig mataffär? Eller du kanske producerar dom själv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
12/11/15, 9:32 PM
#1

Ägg köper vi på asketorps gård. Köttet blir oftast från skövde slakteri. Kyckling är det värre med, det blir kron/guldfågeln. Fisk blir tyvärr sällan svensk.

fridaas
12/15/15, 12:07 PM
#2

Det mesta köttet vi äter är egenskjutet, äter nästintill bara vilt och idkar byteshandel med vänner när de har slaktdjur, dock börjar det bli dåligt med såna vänner nu. Så kyckling köps i affären oftast kronfågeln. Ägg köper vi på vår och sommar av en kompis föräldrar, dock lägger de knappt några ägg på vintern, så då köper vi svenska. Fisk äter vi bara när vi har fiskat själva (jag slipper helst att äta det, men barnen och sambon gillar det). Skaldjuren är sällan svenska dock. Smör, mjölk, creme fraiche, grädde försöker vi hålla svenskt, men just creme fraiche kan vara svårt att hitta här.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Zepp
12/16/15, 1:39 AM
#3

Iomed att jag bor i storstad så finns ett rätt bra sortiment på ICA och COOP.

På Ica för de gröna gårdars kött, på COOP Kaprifolkött.

Fisk och skaldjur köper jag på fiskbilen.

Ägg är svenska utegångshöns.

Kyckling Bosarps.

Fläsk är det lite si och så med.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Swadika
12/16/15, 11:22 AM
#4

Köper oftast på ica, har en släkting som är jägare så ibland får/köper jag kött från dem om de får mycket. Bor tyvärr mitt inne i stan och har svårt att ta mig till gårdsbutiker. Men mitt ica har ganska brett utbud på svenska varor, och framförallt animalier :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ManU77
12/17/15, 10:16 PM
#5

Köper helst direkt från en gård i närheten som jag vet har en vettig verksamhet. Det jag efterfrågar är naturbetat utan antibiotika, lösdrift året runt, stressfri miljö för djuren, osv. Egentligen är det ganska många punkter jag gärna vill se uppfyllda.

Till sommaren blir jag just en sådan producent själv… om allt går som det ska. 🙂

tlover
12/17/15, 10:18 PM
#6

Producerar själv eller får av jägare i släkten. Min man köper kött (tex korv el liknande) ibland och då är det i vanlig affär.

l'm back

Annons:
Hanveden
12/18/15, 10:01 PM
#7

Nötkött (Angus)  sist vi hämtade en 1/4 var det en kviga…

Gården Östra Eketorp är belägen på den vackra halvön Södra Råda som ligger i sjön Skagern, där de tre landskapen Värmland, Västergötland och Närke möts. Köttråvarorna från Ekens Styckeri är kända för sin mycket höga kvalitet och sitt låga pris, vilket måste anses som en mycket ovanlig kombination.

 mLCHFh  😎 .

Wellcraft
12/19/15, 2:08 PM
#8

Matbutik tyvärr. Men jag kämpar inte för jägarexamen förgäves.. Mitt mål är att jaga & föda upp min egna mat, hållbart & etiskt!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[helga21]
12/20/15, 11:23 PM
#9

Leverpastej gör min man själv. Han köper råvaror på City Gross. Skinka köper vi i livsmedelsbutik i delikatessen, svensk. Vildsvin och rådjur är som min man skjutit. Dovhjort köper vi av en som har det i hägn och skjuter det själv, de som har hägnet skjuter dem själva och förädlar det eller fryser in det. De har också korv som de tillverkar själva både grillkorv och påläggskorv. Fläsk brukar vi köpa i livsmedelsbutik svenskt.

Nu har det öppnat en butik inne i stan som säljer diverse självtillverkat.

http://www.wiktorolssons.se/gardsbutik/

Em_
12/21/15, 5:28 PM
#10

Blandat. Ica, gårdsbutik och lokalproducerat på torget. 

Största bristen är hundarnas mat, men den är gjord i EU åtminstone.


Upp till toppen
Annons: