Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 3619 ggr
VildaVittra
2015-12-11 20:36

Är du svegan?

Äter du till största del svenskt om det finns som alternativ? Välj alternativet som är närmast.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
2015-12-11 21:19
#1

Ja, jag lärde mig just nu att jag är en svegan :)

Fridaaaa
2015-12-11 21:21
#2

#1 SAmma här visste inte ens att det fanns ett ord för det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vanja
2015-12-11 21:23
#3

Japp!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Garntroll]
2015-12-12 13:58
#4

Jag försöker äta svenskt. Är för närproducerat. Och finns inte producenten i min direkta närhet vill jag ha svenskt om det går. Har dock svårt att hålla strikt koll på det där då min närmaste matvaruhandlare kör med kedjans egna produkter till största delen och det är sällan helt svenskt. Det kan vara packat i sverige men råvaran kommer från någon annanstans. Men om jag fick välja fritt vad handlaren skulle sälja så valde jag helsvenskt. Och det av miljöskäl.

VildaVittra
2015-12-12 14:05
#5

#4 Du kan påverka handlaren genom att berätta vad du vill ha. Min handlare har ett mycket bättre sortiment nu, än när jag flyttade hit.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Garntroll]
2015-12-12 14:11
#6

#5 Han försöker få fram lokala produkter. Bla säljer han produkter från byns musteri. De producerar med egenodlad frukt och bär. Jag går förbi deras odlingar när jag promenerar. Ofta letar han reda på små producenter.  Men sen har han basutbudet från kedjans centrallager.

Annons:
MoaL
2015-12-12 19:24
#7

Jag köper alltid svenskt och ekologiskt om/när det finns.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[peter54]
2015-12-12 20:24
#8

Jag tycker att det är viktigt att alltid köpa svenskt när det är möjligt, framför allt för att främja miljön och de svenska bönderna. Jag menar att man inte borde importera någonting i livsmedelsväg som kan produceras i tillräcklig mängd här i Sverige. Ris, apelsiner och bananer måste man importera, men varför ska vi importera spannmål, kött och mjölk? Vansinne tycker jag.

fruktgumman
2015-12-12 20:43
#9

Ja när det finns svenskt så väljer jag alltid det i första hand.

Calcifer
2015-12-12 20:48
#10

Jag utgår ifrån prislappen, däremot om jag kan väljer jag alltid svenskt och helst närproducerat. Dock är det inte alltid jag kan göra det valet. Om pengar inte var något problem skulle jag uteslutande handla svenskt. Skulle forma min diet efter vad som finns tillgängligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
2015-12-12 21:01
#11

Jag svarade den näst översta, jag äter en hel del ris tex och det är ju inte svenskt för fem öre men tex mjölk, kött och ägg är alltid Norrlänskt, potatisen likaså.

Ska jag sätta det i egna ord så har jag som mål att i slutändan i princip bara äta Svenskt men det tar nog ett tag att ta sig dit.

l'm back

Swadika
2015-12-12 21:25
#12

Jag försöker alltid att köpa svenskt. Problemet är att det är väldigt mycket dyrare och som student så är det svårt att få ihop ekonomin ändå. Tack och lov har min affär ett hyfsat bra utbud av svenska och ekologiska produkter så när jag har möjlighet försöker jag alltid att välja svenskt.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[klarabastin]
2015-12-12 21:34
#13

Jag äter nästan bara svenskt men eftersom att jag älskar frukt så kan jag intemotstå alla goda frukter som papaya och drakfrukt!😍

Annons:
Fridaaaa
2015-12-12 21:42
#14

#12 Nja väldigt mycket dyrare tycker jag inte mycket är :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Swadika
2015-12-12 21:53
#15

#14 Vet inte hur det är där du bor, men handlar om några kronor för varje vara. Det är inte så mycket om man bara ska handla någon grej. Räknade en gång när jag storhandlade vad det hade kostat om jag köpt allt svenskt/ekologiskt vs billigaste märket blev skillnaden 500:- (på en budget på 2000 i månaden så är 500 ganska mycket) Men jag hamnar där i mellan. Jag köper det jag kan svenskt och önskar jag kunde köpa mer, men måste jag välja mellan räkningar och svenskmat så blir det tyvärr räkningar.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fridaaaa
2015-12-12 21:56
#16

#15 Inte räknat på vad det blir på en månad, handlar på Maxi mest :) Och kött på Citygross eller Börjes :) Men beror kanske på vad man köper osv med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2015-12-12 21:58
#17

Här kan det handla om hundralappar.  Det är ofta erbjudanden för danskt kött. Sällan svenskt.

Jag brukar köpa svenskt. När det gäller protein. Och fiskar själv.

Bäst är sommar och höst. Då får jag massa fint från föräldrarnas trädgård och växthus. Odlar örter själv.

Torparmor
2015-12-12 22:04
#18

100% svenskt kan det aldrig bli. Jag vill inte avstå från kaffe,te,  salt,kryddor och havsfångad fisk. När mina egenodlade paprikor är slut under vintern kan det ibland bli ekologiska köpta och de är inte svenska.  Jag använder knappast några övriga råvaror som inte är svenska.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

VildaVittra
2015-12-12 22:07
#19

#18 Det finns faktiskt svenskt salt, men produktionen är ännu väldigt liten. http://www.havssalt.com/prod.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Torparmor
2015-12-12 22:15
#20

#19 Det var intressant, fast jag använder mest joderat salt, har flera vänner med struma.  Och i mina små affärer lär det nog dröja innan det kommer att finnas. Jag får mest svar att "Det får vi inte ta hem, det ingår inte i vårt sortiment" Det här gäller både Hemköp, ICA och COOP.  🤔 Jag undrar hur man tänker på högre beslutsnivå Vill man bli av med alla små affärer? De stora affärerna klarar sig väl ändå, det är väl de små som behöver ge service till sina kunder för att få dem kvar.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Sindri
2015-12-12 23:44
#21

Men havssalt innehåller ju jod naturligt, har jag fått lära mig i alla fall!?

Det vanliga strösaltet vi har annars är tillverkat av bergssalt och det innehåller inte naturligt jod, och behöver joderas.

Jag vägrar äta salt med antiklumpmedel i (oftast en form av aluminium), så jag importerar salt från Spanien där jag hittat ett havssalt, både grovt och fint, båda sorterna finns med eller utan extra jod. Det fina är något grövre än det vi annars har i Sverige och det funkar finfint (även i Spanien) utan antiklumpmedel.

Ingen vore gladare än jag om Storm-tillverkarna kan göra sådana varianter på sitt salt. Skall maila och fråga. Det är jobbigt att släpa hem flera kilo salt vid varje resa!!

Tycker det är alldeles för lite debatt om detta med aluminium i salt. Hur vet man att det inte är tillsatserna som är farliga för hälsan och inte saltet i sig?

(Tur att jag började läsa på sidan ändå - jag var övertygad om att det handlade om veganer som ville äta svenskt!)

Ja, jag har svårt att avstå från en del grönsaker som vi inte kan odla i Sverige på vintern, men på senare år har in alla fall sallad, tomater och gurka fått stryka på foten för kål, kål och åter kål. Hur kunde jag INTE gilla det när jag var liten?

Som sallad, syrad, gräddstuvad, i soppor, grytor mm. Helt underbart gott. Rotfrukter är också en stor favorit som verkar finnas av svenskt ursprung hela vintern.

Min största synd är nog lammköttet från Nya Zeeland. Men det är oslagbart!

Annars blir det nöt och vilt direkt från små svenska uppfödare.

MoaL
2015-12-13 01:30
#22

Jag köper naturligtvis också varor från andra länder, när det inte finns med svenskt ursprung. Som linser till exempel. Men de är alltid eko. ^^ Där det finns svenskt väljer jag alltid svenskt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

cookies1994
2015-12-13 04:18
#23

Jag vill helst äta sånt som är producerat i Sverige och gärna ekologiskt dock finns det inte alltid. I största mån köper jag Svenskt och ekologiskt, men det händer ganska ofta att jag inte köper det  men mest pga att jag inte hittar det då.

Marr
2015-12-13 08:16
#24

Köper så mycket svenska matvaror som bara går. Fast om jag väljer frukt & grönsaker som bananer, paprika, chili & liknande väljer jag ekologiska varor.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Sisselie
2015-12-13 09:49
#25

Kött äter jag enbart svenskt. I första hand för att jag vill undvika tillväxthormoner och antibiotika, men jag tror även att de djuren haft det lite mindre dåligt… Skulle helst vilja bara äta vilt och naturbetes, men det går inte. Men importerat kött tittar jag inte ens på, det spelar ingen roll vad som står på prislappen eller hur stor kampanjprisskylten är.

Fisk äter jag bara vildfångad, ej från Östersjön eller insjöar, så det blir inte mycket svenskt.

Frukt och grönsaker behöver jag, av de sorter jag tål, så  det blir vad det blir, svenskt eller importerat.

Spannmål och dyl. är jag tvungen att köpa importerat, för det enda märke jag hittat som säljer svenskt (Garant) är kontaminerat med gluten, som jag inte tål. Oftast måste jag dessutom välja det billigaste märket.

Tyvärr blir det inte mycket ekologiskt, för jag har helt enkelt inte råd.

citro
2015-12-13 11:35
#26

Äter nästan bara svenskt kött och helst svenska mejeriprodukter.

Jag har en man som hamnat på lasarettet och där tog det en vecka innan dom hittade rätt penecellin.

Fann den här listan på nätet för några år sedan.

Hur mycket antibiotika som används till djur varierar kraftigt mellan de europeiska länderna. Här är hela listan över milligram antibiotika per korrigerad djurenhet, enligt den senaste statistiken från Europeiska läkemedelsmyndigheten ESVAC (2012):

    Cypern: 397.
    Italien: 341.
    Ungern: 246.
    Spanien: 242.
    Tyskland: 205.
    Belgien: 161.
    Portugal: 157.
    Polen: 132.
    Frankrike: 103.
    Bulgarien: 99.
    Tjeckien: 80.
    Nederländerna: 75.
    Storbritannien: 66
    Irland: 58
    Estland: 56.
    Österrike: 55.
    Slovakien: 43.
    Danmark: 44.
    Lettland: 41.
    Litauen: 39.
    Slovenien: 37.
    Finland: 24.
    Sverige: 13.
    Island: 5,9.
    Norge: 3,8.

thenameless
2015-12-13 13:42
#27

Det är sjukt att Norge ska slå oss i det här också. Där man tävlar om att vara minst dopad

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Aubergine
2015-12-13 19:43
#28

Jag är inte svegan men däremot så är jag norgan.

thenameless
2015-12-14 00:05
#29

Jag har inte råd att vara Svegan och definitivt inte Norgan

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Halvdansken
2015-12-14 10:08
#30

Jag hakar på fast att jag bor i Danmark (Dagan?). Alltså köper jag helst dansk, och gärna lokalt.  Och ekologiskt, som stormar fram här. Det är ungefär samma pris på eko/icke-eko nu.

Tros det är en kraftigt ökande trend i många länder, med det lokala. Bra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Devya]
2015-12-14 10:14
#31

Men har ni funderat på vad dessa produkter innehåller? Vissa av ingredienserna kanske inte kommer från sverige utan från ett helt annat land.

ostälskare
2015-12-14 10:20
#32

#30 Köpa lokalt är ju bra för miljön antar jag, men är inte djurhållningen generellt sämre i Danmark än Sverige Jag aktar mig för att köpa danskt fläskkött då jag är rädd att danska grisar haft ett ännu sämre liv än grisar i Sverige. Eller känner du nån bonde där som du kan köpa kött ifrån där djuren haft det bra?

(ingen kritik i min fråga jag bara undrar)

Halvdansken
2015-12-14 10:24
#33

#32.  Det finns massor med ekologiskt kött i Danmark, både fläsk och nöt. Verkar som om man exporterar "ful-köttet".  Vissa affärer har helt gått över till friland/gräsbeteskött också.

Vi hade en lokal uppfödare runt hörnet från där vi bor, men ha la ner verksamheten tyvärr, pga sjukdom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stephanie
2015-12-14 13:32
#34

Jag köper bara svenskt kött och håller mig gärna till svenskt när jag blir uppmärksammad om det, men det är tyvärr sällan jag faktiskt kollar upp ingredienserna i saker. Till exempel mjölk, grädde och liknande har jag dålig koll på?

Vet jag att något är närproducerat så köper jag gärna sånt. Drömmen hade varit att kunna köpa direkt från gårdar i närheten, men tyvärr hindrar både pengar och brist på bil det…. 😕

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[TanatosNyx]
2015-12-14 13:42
#35

Ja jag har bott i Danmark och kan intyga att exportköttet är väldigt mycket sämre. Danskarna har bra kött som de är mycket stolta över

Halvdansken
2015-12-14 19:37
#36

Nu ska jag ju inte sitta här och skriva om Danmark, eftersom det handlar om att handla lokalt i Sverige, men jag tycker det är synd att Danmark fått dåligt rykte utomlands.

Det finns ofta många olika sorters mejeriprodukter att välja bland (+ Arla som jag inte väljer), de flesta ekologiska från små mejerier, även i de stora mat-kedjorna (Føtex, Netto, Kvickly, Irma osv). Samma med ägg, frukt, grönsaker, och öl o vin (!).
Plus att man har egna slakteri- och bageriavdelningar i de stora kedjorna  där man kan beställa vad man vill ha. Det har jag faktiskt aldrig sett i Sverige (fast det finns säkert).
På min lilla bygata har jag två slaktare och 2 bagerier. Mmmm färska smørrebrød…

Hemleverans med enbart ekologiska produkter växer också här.
Mat är otroligt viktigt i Danmark , så man behåller nog det bästa hemma.
Synd att folk i andra länder enbart ser industriköttet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jessirene
2015-12-15 10:55
#37

Förutom kaffe. Men det står krav och fairtrade på, så det får duga. Jag trodde först att detta var en vegan sida och tänkte att det blir en torftig lchf diet. Men konceptet att köpa svenskt är förnuftigt ur flera perspektiv, oavsett vad man har för preferenser i kosthållningen.

Katniss
2015-12-16 15:58
#38

#37 Jag trodde också först att det handlade om någon slags veganism :)

R.I.P. Anton 💔

thenameless
2015-12-16 17:32
#39

Jag dricker inte kaffe själv. Men på en arbetsplats för längesen sade de att miljövänligt kaffe smakade konstigt? Jag vet inte om det fortfarande stämmer? Men det kan ju få folk att inte byta.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Farwuq
2015-12-16 17:38
#40

Kaffe och dess smak är en väldigt personlig sak. Själv dricker jag inte kaffe,men här i kring är det Zoégas som gäller. Allt annat fryner folk på näsan åt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

thenameless
2015-12-16 22:20
#41

Jag kommer inte ihåg märket men det var miljö och rättvisemärkt för att företaget  ville ha sådan image. men tanterna klagade varje fika att det var äckligt eller beskt typ. jag tycker allt kaffe är beskt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
jackiejohn
2015-12-20 22:25
#42

Antar att jag räknas som svegan.. Vi själva håller en mindre besättning med får och slaktar lamm varje höst för hushållets räkning, mina föräldrar har ungdjur och slaktar för eget bruk (vi får alltså nötkött från mina föräldrar och de får lammkött från oss) de gånger jag köper kött väljer jag svenskt och ekologiskt i den mån det finns. Finns det inte svenskt köper jag inget. Övriga råvaror såsom mejeriprodukter då är det enbart svenskt och fullfeta produkter som kommer innan för denna dörr. Vad gäller grönsaker/rotfrukter/frukt m.m så köper jag svenskt i den mån det går och finns. Jag vill ha så rena produkter som möjligt, inte massa tillsatser och annan skit. Tycker det känns bra att föds upp själv, man följer dom från första till sista andetag och vet att de haft ett bra och naturligt/art anpassat liv hela tiden. Jag kallar mig själv djurvän (även om en del kanske har invändningar emot de..) eftersom jag är mån om mina djur och dess välmående.

jackiejohn
2015-12-20 22:30
#43

Tillägg i min förgående kommentar. Jag jagar även då jag tycker det är ett bra och naturligt sätt att "försörja sin familj med mat" mestadels älg jagar jag men även rådjur. Så det kött som går hemma är till 85% egen uppfött eller jagat (av mig)

cookies1994
2016-01-21 22:36
#44

Jag vill bara lägga till att jag INTE är "svegan" :

jagga-ewe
2016-01-24 21:05
#45

Jag har börjat fundera, jag är nog inte svegan ändå. Har lite känsla av att sveganer ses lite som andra *aner. Dvs mer som en ideologi än en matvana. Att det har just det där jag ogillar med religion, ett "Vi har rätt o ni har fel". Jag kan inte erkänna mig tillhöra något som tar sig friheten att försöka frälsa andra människor. Just bristen på respekt för andra människors åsikter är det som gör att jag avskyr organiserad religion. Om sveganismen innebär att jag måste övertyga andra om att just sveganism är rätt, då är jag inte svegan.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[helga21]
2016-01-27 10:35
#46

# 45 Du behöver inte övertyga någon annan det räcker med att du äter svenskt själv. Lyckas du däremot övertyga någon annan så är det bra.

Taxelina1
2016-02-10 14:12
#47

Man behöver absolut inte försöka övertyga någon om att äta svenskt. Bara man själv känner att det känns bra och att man faktiskt hjälper våra svenska lokala matproducenter räcker bra, det 😉

Hälsning från en stor djurvänCool

DesK
2016-02-10 15:27
#48

En sak som jag har reagerat på genom åren är alla som förespråkar att vi ska köpa svensk mat till oss människor, samtidigt som det bara duger med franskt hundfoder!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
VildaVittra
2016-02-10 15:32
#49

#48 Jo, det har jag också reagerat på. Först klagar de på djurindustrierna, för att sedan själva stödja dom. Jag brukar tipsa om svenska foderproducenter, men då börjar folk oja sig över eventuellt spannmål som finns i den maten för att sedan mata deras egna djur med mat som dränkts i miljögifter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2016-02-10 15:47
#50

#49 För mig blir det rent löjeväckande hur de resonerar, ja. Utöver att de svenska tillverkarna har många olika foder, något borde passa ens egen hund eller katt, så blir det ju en rejäl miljövinst också att handla svenskt djurfoder. Där är butikerna medskyldiga, jag har ännu aldrig blivit rekommenderad ett svenskt hundfoder i djurbutik, trots att de flesta säljer sådant.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: