Annons:
Etiketthöstens-recept
Läst 809 ggr
VildaVittra
12/12/15, 3:02 PM

Pierogi- koka piroger

Pierogi är en polsk maträtt som påminner om fylld pasta i konsistensen. Jag fyller oftast med svamp, men ibland har jag i finstrimlad vitkål också (traditionellt använd surkål i Polen, men jag gillar verkligen inte surkål). I detta recept har jag bytt ut champinjonerna mot trattkantareller och/eller rödgul trumpetsvamp, men man kan i princip använda den svamp du själv föredrar. 

Pierogi passar jättebra till att frysa in för att sedan steka upp i smör.

Svensk pierogi ca 60 st:

1 kilo trattkantareller/trumpetsvamp
1 gul lök
smör till stekningen
1 dl finhackad persilja
salt 
svartpeppar
1-2 msk ströbröd
1 litet ägg

Deg:

7½ dl mjöl
¼ tsk salt
1 msk olja
1 ägg
2½ dl het vatten

Finhacka svampen samt löken (eller kör allt genom en köttkvarn efter stekning, men det orkar aldrig jag), stek i smör, ta av från plattan och när det svalnat så blandar man i resten av ingredienserna. Låt stå och svälla. Skulle den vara för blöt, blanda då i mer ströbröd, men det ska inte bli för torrt heller. 

Gör ett berg av mjöl blandat med salt på bakbordet, häll ägget och oljan i en krater och fördela in det i mjölet, gör en ny krater och pytsa i hett vatten lite åt gången medan du blandar ihop degen, knåda degen slät. 

Kavla ut tunt och ta ut rundlar som du lägger en klick fyllning på, vik ihop till en halvmåne och nyp ihop kanterna ordentligt, ibland behövs det att pensla kanterna innan förslutning. 

Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull och koka några åt gången, de brukar vara klara när de flyter upp. Servera med stekt lök och gräddfil.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: