Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 1288 ggr
VildaVittra
12/13/15, 8:43 PM

Vad blev det för mat? Svegan style.

Vad blev det för svegansk mat idag? Sukta oss andra genom att dela med dig för inspiration. Bilder ger plus i kanten. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
12/14/15, 7:46 PM
#1

kyckling, hemgjord klyftpotatis, vitlökscreméfraiche och grönsaker från frysen :)

Vi har varit på resande fot så det fick bli skåprensning efter resan. Allt utom vitlöken är svenskt.

[Forest]
12/14/15, 8:10 PM
#2

köttfärssås på mitt sätt det är med blandfärs,grädde,cremefraiche, lök,vitlök,krossade tomater sen lite kryddor och bandpasta enkel och bra mat som alla gillar jag undviker ta kötte  därmed vill jag ha såsigare köttfärssås 😉 Jag äter sällan kött då jag inte gillar kött men lagar alltid kött mm (fråga mig inte hur det smakar men än är alla andra nöjda med att jag lagar maten)

fridaas
12/15/15, 12:00 PM
#3

Igår blev det hjortryggbiff som stektes i ugn ovanpå potatis och lök, hemgjord bea till. Hjorten är egenskjuten, potatisen kommer från svärmors land och löken ifrån pappas. Äggen och smöret i bean är svenskt, dragonen är nog det inte, vitvinsvinägern har jag heller ingen koll på.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

VildaVittra
12/19/15, 10:03 PM
#4

Idag blev det svegansk pizza med lokalproducerad korv på, det var riktigt mums. Var för hungrig för att hinna ta en bild. 😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jagga-ewe
1/1/16, 5:58 PM
#5

Idag blev det brunch. Ägg från Asketorp, bacon från ica (svenskt kött men rökt i utlandet, jag vet!) och kaffe. Kaffet är inte så sveganskt, jag vet…
Nu ikväll blir det fläskpannkaka. Stekfläsket är från Lindells gårdsslakteri, äggen från asketorp, mjölken är falbyggdens. Mjölet tror jag var I love Eco den här gången, bara gissar att det är svenskt vete. Lingonsylten… Tja, jag har fått den av svärmor så det borde vara Stöpen-kröser.

Igårkväll var det verkligen lokalproducerat, lamm som fötts o slaktats på gården vi var på samt gårdens egna potatis. Fast potatisen var tillagad på isländskt vis, med en kola-liknande smet. Svenskt socker o grädde, men ingen aning var margarinet kom från. Fattar inte varför han hade margarin istf smör… Salladen vi åt till vet jag inte säkert var den kom från, men vi reagerade på att det fanns svenska tomater så här års. Iaf enligt ettiketten på påsen. Dock, vinet vi drack till var från Sydafrika och det skämdes inte för sig ändå.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jackiejohn
1/15/16, 4:09 PM
#6

Idag blir det lammstek som legat och marinerat sig i öl, morötter, lök, salt och peppar. Till detta så reder jag av en sås på det steken legat och puttrat i (bryner den och häller sedan i "marinaden" och tillsätter mjölk/grädde, soya och buljong) Och så gör jag nog egen klyftpotatis till detta :) Så se om jag hittar några grönsaker i frysen till detta också…! Det jag vet är svenskt är lammet (egen uppfödning), potatisen, löken, morötterna, ölen, mjölken,grädden, buljongen, soyan står det svensk på men är lite osäker där.. Och givetvis grönsakerna ;)

Annons:
fridaas
1/15/16, 11:24 PM
#7

Pepparstek på egenskjuten hjort med klyftpotatis ifrån pappas land. Grädden till såsen var svensk, men det var inte pepparn, kalvfonden eller rödvinet. Men resten så! Vitlöken i klyftpotatisen var från pappas land med

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

VildaVittra
1/31/16, 9:14 PM
#8

Det blev enchiladas med hembakt tortillabröd. Nomnomnom. 🤤 Bara spiskumminen, saltet och paprikapulvret som inte var sveganskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taxelina1
2/10/16, 2:18 PM
#9

I går blev det en älgstek  (som sonen jagat med hjälp av våra norrbottenspetsar som ställt den) på lååångkok. Sen blev det alla möjliga grönsaker i den grytan. Lokalt odlade. Brukar göra långkok så köttet faller i bitar. Mums🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: