Annons:
Etikettsveganska-produkter
Läst 865 ggr
Em_
2015-12-17 16:43

Godis?

Finns det godis i vanliga affärer som produceras i Sverige av svenska råvaror? En googling på "svenskt godis" ledde ingen vart.


Annons:
Calcifer
2015-12-17 16:44
#1

Visserligen rätt dyrt, men det brukar finnas i en del butiker sådana där "strutar" med godis från Åre chokladfabrik. Det måste väl vara helt svenskproducerat?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2015-12-17 17:07
#2

Jag tror det är svårt att hitta godis gjort på svenska råvaror i vanliga butiker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2015-12-17 17:16
#3

Det verkar som om det mesta vid Åres chokladfabrik är svenskt, och det finns att köpa i vissa hälsobutiker, men finns även t:ex på coop och liknande. Inget enormt utbud då, men några smaker brukar finnas.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
2015-12-17 19:19
#4

#1 Du hittar nog knappast någon chocklad som är odlad i sverige så där skiter det sig nog oavsett.. 

#0 Socker över huvud taget är ju sällan odlat i sverige om det inte kommer ifrån svenska sockerbetor… Så bästa svenska godiset är nog helt enkelt torkad svensk frukt i så fall.  Äpplechips är ju jättegott till exempel. Torkade hallon och blåbär lika så! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Em_
2015-12-17 20:00
#5

Kollade runt lite på Nordic Sugars sida. Hittar ingen exakt siffra för Sverige men helt omöjligt är det nog inte för producenter att få tag i svensk socker.  http://www.nordicsugar.se/om-nordic-sugar/marknaden/


Tjeja
2015-12-17 20:37
#6

Tyvärr är inte heller sockret från Nordic sugar odlat i sverige! Det är bara raffinerat i sverige av företaget. De skriver själva att de gärna köper in varor över nationsgränser för att få kvalitet.

När dem skriver om sockerråvaror är det sockerrör och meliss.. inget av det odlas på svenska breddgrader..

http://www.nordicsugar.se/om-nordic-sugar/inkop-i-nordic-sugar/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
VildaVittra
2015-12-17 20:43
#7

#6 DanSukker som ingår i Nordicsugar odlar och raffinerar sockret i Sverige.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
2015-12-17 20:47
#8

"Vi producerar omkring 1 miljon ton socker på våra fabriker i Danmark, Sverige, Finland och Litauen. Vår produktion bygger på naturliga råvaror, primärt sockerbetor, som är odlade lokalt. "


Tjeja
2015-12-17 20:57
#9

 Härligt om det stämmer #6 men om jag inte missförstått det helt så är nordic sugars en övergripande sammarbetsorganisation för flera producenter? Och då kanske man inte kan räkna allt dem gör, utan får titta efter specifika tillverkare som tex dansukker i detta fallet?

#8 bara för att sockerbetorna är odlade lokalt är ju inte det övriga råmaterialet odlat lokalt.  Har du länk till det citatet du gett ovan? Vore intressant att läsa.

Hur som haver, Nog vore det trevligt om det fanns helt genomsvenskt godis från odling till slutprodukt att köpa ute i butikerna! Det hade jag gillat!  😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Em_
2015-12-17 21:21
#10

#9 Menar du de andra ingredienserna i godis? Nej, det är klart men socker är en bra början ;) 

Här är länken: http://www.nordicsugar.se/om-nordic-sugar/


Tjeja
2015-12-18 06:55
#11

Njae jag menade väl egentligen det övriga sockret som inte kommer från betor. Men det kanske inte är medblandat i det vanliga sockret utan bara är i specialvarianter? Men ja även övriga ingredienser i godis kan man ju undra över. Kanske polkagrisar i grunden har ett genomsvenskt ursprung t e x? Hur är det med mynta och karamellfärg t e x? Går det att få helsvenskt kanske? :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

jagga-ewe
2016-01-01 18:20
#12

Tja, choklad är ju inte så svenskt, men det tål jag inte heller, så det går på ett ut för mig. ;)

Mandelmassa är ju aktuellt så här i jultider. Vet inte om mandel kan odlas i sverige men tvivlar. Så det föll.

Sen har vi chips och sånt snask. Jag inbillar mig att en hel del chips tillverkas i Sverige, iaf av de "finare" sorterna. Rootfruit säger sig vara halländskt hantverk. Möjligen säger de bara att oljan är svenskpressad, inte svenskodlad. Estrella skriver att de har i första hand svenska odlare av sin potatis, men jag kan inte snabbt hitta var det tillverkas. De gör ju även jordnötsringar o det lär ju inte vara svenskodlade jordnötter. Popcorn är jag nyfiken på, odlas det majs som blir till popcorn i sverige?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: