Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 1598 ggr
tlover
2015-12-17 22:03

Närodlat vs Svenskt?

Sverige är ju ett ganska avlångt land så ibland är ju utländskt närmare, tex lök eller potatis från österbotten istället för stockholmstrakten för mig.

Vad köper du hellre, Svenskt eller närmare odlat men utlänskt?

l'm back

Annons:
Calcifer
2015-12-17 22:05
#1

Nu skäms jag lite, helsike vad dålig man är på geografi. Jag fick googla, jag trodde Österbotten låg i Sverige. 😟


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
2015-12-17 22:07
#2

#1 Västerbotten och Norrbotten finns 🙂

l'm back

Calcifer
2015-12-17 22:11
#3

Jo, det vet jag, så jag blev lite förvirrad för jag kände inte igen det men tyckte det lät ju svenskt. x]

För att svara på frågan: Vi har rätt mycket närodlat där jag bor, men jag tror att om det blev billigare skulle jag nog köpa utländskt istället för svenskt i det scenario du använder.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ManU77
2015-12-17 22:12
#4

Österbotten är i Finland… eller? Jo, nog ska det vara Finskt…

VildaVittra
2015-12-17 22:12
#5

#1 Precis som Partille gärna placeras i Norrland, fastän det ligger utanför Göteborg. 😎

När jag bodde ute vid kusten så hände det att jag köpte havtornsprodukter från Åland, det ligger ju bara ett stenkast ut i havet och vid klart väder ser man över.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
2015-12-17 22:18
#6

Har också funderat på det där. Nu bor jag i mitten av landet så det är inget jag stöter på i vardagen. Hade jag bott nära en gräns hade jag köpt utländska varor om jag visste att de var odlade i närheten. Det är ju inte alltid det står mer än ursprungsland.


Annons:
tlover
2015-12-17 22:22
#7

Själv köper jag hellre från Österbotten än tex Skåne, för alla nordliga bönder behöver nog vårt (konsumenternas) stöd varesig det är i Sverige el Finland (el Norge för den delen) men kött vet jag inte. Vi har ju strängare djurhållningsregler i Sverige än Finland vad jag förstår. Men nu köper jag ju inte kött utan får el föder upp själv så det problemet har jag inte riktigt.

l'm back

Tjeja
2015-12-18 07:01
#8

Jag köper helst så lokalt som möjligt. Därför skulle jag inte vilja kalla mig svegan för det beror ju helt på vart jag befinner mig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zabbio
2015-12-18 10:36
#9

Det beror på.. för mig skulle det då vara danmark, men det enda jag sett är danska chark-produkter och dansk/tyska mejeriprodukter. De vill jag inte köpa då danmark tyvärr har för mycket antibiotika och för små ytor till sina djur.
Skulle det handla om lök eller potäter eller nåt så beror det väl på. Fast sånt har vi ju en hel del ännu mer lokalt också..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Bjallstal
2016-01-17 11:29
#10

Har danmark ett stenkast över sundet. Men ja, det enda danska jag skulle kunna tänka mig är väl eko rotfrukter om det inte finns svenskt eko att tillgå. Aldrig utländska animalier, köper enbart svenskt eko, äter vegetariskt/veganskt 3-6 dagar i veckan.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

JazzBass
2016-01-21 13:15
#11

Hela begreppet svegan funkar inte för mig som finlandssvensk. Dessutom liknar det enligt mig lite för mycket på "vegan" för att jag skulle ta till mig ordet. Men till saken, så nej, jag har egentligen inga problem med att handla mat som härstammar från Sverige, även om vi är lika hårda här på att rekommendera inhemska varor. Exempelvis så ratar många jordgubbar från Sverige till förmån för finska, även om de svenska är billigare och säkert lika bra. Det är dock så gissar jag, att många varor inte skulle bli ett dugg billigare här fastän de skulle importeras från Sverige, och knappast heller vara så pass mycket bättre att man kunde försvara ett högre pris. Därför hittar man inte speciellt mycket svenska råvaror i butikerna här. Samma sak gäller nog tvärtom också. Man håller sig till det inhemska eftersom folk litar mest på det, om det inte finns nån väsentlig prisfördel med produkter från utlandet.

Jag skulle nog inte ha något problem med att handla svenskt kött. Här saknar jag ett mellanting mellan ekologiskt och konventionellt producerat kött, lite som jag tror Krav är i Sverige. I butikerna här är utbudet inte så stort när det gäller ekologiskt kött så man får nästan ty sig till Reko-ringar för att hitta ett lite mer heltäckande sortiment, vilket dock förvisso är ett mycket bra alternativ för plånboken eftersom man handlar direkt av producenten istället för via mellanhänder.

Generellt så bryr jag mig inte så mycket om nånting kommer från Finland eller Sverige, då vi verkar ha väldigt liknande krav på produktionen av livsmedel, och använder t.ex. mycket lite antibiotika i köttproduktionen. Dock så verkar förekomsten av antibiotikaresistenta bakterier vara lite lägre för finsk kyckling än svensk, i alla fall enligt den här drygt ett år gamla artikeln: http://svenska.yle.fi/artikel/2014/12/14/bakteriebomb-i-broiler . Det är ändå klart bättre hos oss här uppe än nere på kontinenten.

Så summa summarum: För mig personligen skulle begreppet svegan gärna få ändras till nånting som innefattar hela skandinavien (ej danmark). Jag skulle inte bli en hundraprocentig "skandian" ändå, men jag försöker hålla mig till inhemskt eller skandinaviskt så gott det går i alla fall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Lummer]
2016-01-28 12:31
#12

Har faktiskt aldrig sett finskt kött i butikerna här , bor på västkusten, har heller aldrig reflekterat över det. Konstigt. Jag personligen vill helst köpa närodlat men i huvudsak svenskt. Helst då krav. Fick sån eko noja en period och kunde rata svens producerat till förmån för holländska grönsaker bara för att det stog eko på dom.. sen fick jag höra av en väl insatt kravbonde här att eko odlingen i holland har det inte så lätt. Vid översvämning så dränks deras odlingar av förorenat vatten från reningsverk så att köpa eko från holland är inte så lätt om man inte vet exakt var odlingen ifråga ligger och inte drabbas av detta. Det står ju inte på påsen vad jag sett och inte skulle jag vet vad det innebarom det stog vilken gård heller. Nej huvudsak svenskt sen krav sen närodlat. …Hade jag varit rik så när odlat krav först😄

[Forest]
2016-02-01 12:23
#13

närodlat, vi köper ofta från en bonde som även säljer till butikerna i trakten

Annons:
tlover
2016-02-02 12:09
#14

#13 Jag syftade på närodlat från ett annat land  (tex bor man i skåne = Danskt, bor man i Tärna = Norskt etc) vs Svenskt. Sverige är ju så avlångt så att svenskt är ju inte alltid det som är närmast (av det som går att köpa i butiken).

l'm back

Upp till toppen
Annons: