Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 2475 ggr
VildaVittra
2015-12-18 02:57

Svegansk vegan?

Jag fick en länk pmad till mig som förde mig till denna sida: https://www.facebook.com/sveganer/?ref=all_category_pyml_rhc

Detta är ju någon som fullkomligen missat vad sveganism är och varför sveganism är så pass viktigt, för personen har inte förstått att man faktiskt kan vara svegan och vegan samtidigt. 

Eller tror ni att de två begreppen är helt omöjliga att kombinera?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2015-12-18 09:03
#1

Sverige har väl en ganska stor produktion av gula ärter? Sen så kan man ju själv komplettera med tex bondbönor (som även växer utmärkt här uppe) och andra bönor.

jag tror inte det är omöjligt, däremot lite svårare eftersom det går så bra att odla vall och liknande, iallafall här uppe.

l'm back

veggie4every1
2015-12-18 14:38
#2

Man kan givetvis vara vegan och äta så mycket svenska produkter som möjligt. Men då är man en vegan som äter svenska produkter, man är ingen svegan.

Jag tror inte att någon vegan vill associeras med ordet svegan eftersom det betyder att man äter svenska djur istället för utländska djur och det är som bekant ingenting som veganer stödjer. Man kan inte kombinera de två begreppen och det finns ingen anledning att göra det heller.

http://svegan.se/

https://www.facebook.com/Svegan-1637151253174484/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2015-12-18 14:42
#3

#2 Där har du faktiskt fel, det går alldeles utmärkt att kombinera begreppen, några har bara bestämt sig för att stoppa fingrarna i öronen och bara lyssna på andra med samma övertygelse.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thea_thea
2015-12-18 14:42
#4

#2 Fast "svegan" betyder väl inte att man äter svenska djur? Svegan betyder väl att man äter mat gjort på svenska produkter, vilket inte behöver inkludera kött. Eller det är så jag uppfattat det 🙂

veggie4every1
2015-12-18 14:58
#5

#2 Nej, sveganer är personer som äter svenska animalier i största möjliga mån.

#3 Tyvärr, jag har rätt och du har fel🙂 

Räcker det inte med att sveganer står för det sveganer står för, varför vill du blanda in veganer i begreppet mot vår vilja?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-18 14:58
#6

#5 Vem svarade du?

Annons:
veggie4every1
2015-12-18 15:02
#7

#6 Mig själv😎Haha, nej, jag svarade dig, men skrev fel nummer, shit happens😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-18 15:03
#8

#7 Haha, då fattar jag! Tänkte att det var lite mysko att svara sig själv😃

vendelay
2015-12-18 15:09
#9

Håller med, svegan låter för likt vegan, det känns bara löjligt och som att "sveganer" försöker provocera.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2015-12-18 15:14
#10

#9 Det är förstås tänkt så från början, annars hade man nog kommit på ett annat ord. "Sverigevorer" tycker jag skulle varit lämpligare eftersom man avser att äta svenska animalier🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Em_
2015-12-18 16:14
#11

svegan.nu och svegan.se verkar inte vara av samma åsikt ^^ Facebookgruppen la ribban högt… 

Jag förstår inte varför det är ett problem att ordet svegan är är likt vegan. Vegetarianism låter likt veganism, och vegetarianerna äter djurprodukter och ingen går i taket för det.


veggie4every1
2015-12-18 16:39
#12

#11 Från svegan.nu:
"Att vara Svegan innebär att man alltid äter svenskt kött, och så långt det går - även andra svenska råvaror."

Det innebär att man äter svenska animalier och andra råvaror så långt man anser möjligt. Det står så överallt, det är det som svegan är. Svegan är ingen vegan.

Det jag bryr mig om är att man här försöker bland in veganer i begreppet svegan. Annars får sveganer kalla sig vad de vill, men de kanske blir förväxlade med veganer av just de som tror att svegan betyder en vegan som äter svenska vegetabilier😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

WolfLady
2015-12-18 19:10
#13

Det första jag läser på svegan.se "En Svegan äter svenska djur istället för utländska och anser att det gynnar klimatet, djuren och hälsan." Säg mig, hur sjutton kan en vara svegan och vegan på samma gång?

Annons:
VildaVittra
2015-12-18 19:55
#14

#13 Du menar att veganer äter utländskt kött då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

WolfLady
2015-12-18 20:22
#15

#14 Nej, en vegan äter inte kött överhuvudtaget och det är enligt svegan.se som en svegan äter svenskt kött och därför går det inte att vara svegan och vegan på samma gång.

VildaVittra
2015-12-18 20:26
#16

#15 Hur tolkar du då texten du citerar till att en svegan måste äta kött eller att en vegan inte kan vara svegan? Om en svegan äter kött ska det däremot vara svenskt. Eller tycker du att vi bara är sveganer under de måltider vi äter animalier? Jag å ärtsoppa igår på egenodlade ärter, var det då inte svenska ingredienser eller något jag hade kunnat bjuda en vegan på?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2015-12-18 20:33
#17

#16 Om en person inte äter animalier och äter så mycket svenska råvaror som möjligt så är den personen en vegan eller möjligen en vegetarian, inte en svegan.

En svegan är en blandkostare, annars är man vegan eller vegetarian som äter svensk mat. Sveganer är inte veganer och vice versa. Varför skulle en vegan vara intresserad av att kalla sig svegan och varför är du intresserad av att blanda in veganer i begreppet svegan?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

WolfLady
2015-12-18 20:35
#18

#16 Det är inte ens min tolkning, utan det första som står på sidan är att sveganer äter svenskt kött. Om du anser att det inte är rätt beskrivning av en svegan så är det upp till dig.

tlover
2015-12-18 20:38
#19

#17 Så det är totalt omöjligt att vara både svegan och vegan? Vid olika tillfällen så kan ju de olika alternativen vara lika viktiga att säga.

Tex så säger jag att jag är Norrlänning vid vissa tillfällen, Svensk vid andra och Lapplänning vid andra men alla är ju rätt.

l'm back

VildaVittra
2015-12-18 20:40
#20

#18 Ja, vi äter svenskt kött OM vi väljer att äta kött. Varför är ni så rädda för sveganism? Vill ni inte framstå som någon som tar ansvar för landets möjlighet till att föda sin egen befolkning?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
veggie4every1
2015-12-18 21:16
#21

#19 Ja, alltså en vegan är fortfarande en vegan även om man äter svenska råvaror och avstår från animalier. Man blir inte svegan för det.

#20 Nej men haha, vaddå "sveganism"? Och "icke-sveganer", hihi…

Om du gillar veganorden så mycket så kan du ju alltid bli vegan😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2015-12-18 21:20
#22

#21 Varför skulle jag vilja bli miljövidrig? Du vet ju redan att jag varit vegan, men utan att förlora mitt sunda förnuft, jag har ju utvecklats vidare sedan den tiden och jobbar konstant på att minska mitt avtryck på denna jord. 

Förstod du inte ordet sveganism?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2015-12-18 21:30
#23

#22 Men varför vill du då blanda in oss miljövidriga veganer i begreppet svegan som du själv identifierar dig som?

Om du nu utvecklats vidare sedan du var "vegan" till svegan så bör du väl vara stolt över att du nu utnyttjar och dödar djur igen. Då vill du väl inte riskera att bli förväxlad med miljövidriga veganer? Varför inte bara låta oss veganer vara då utan att bland in oss i begreppet?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2015-12-18 21:35
#24

#21 Fast uppenbarligen tolkar många sveganer ordet så att man kan vara båda samtidigt.

Sen är det väl inte schysst att andra ska bestämma vad jag tex lägger in i ordet. Eller ska jag gorma för veganer att man inte är vegan om man äter ekologiskt? (ja, jag har argument för det) starta facebookgrupper i ämnet m.m eller tycker du hellre att jag ska respektera vad veganer själva lägger in i ordet?

l'm back

VildaVittra
2015-12-18 21:37
#25

#23 För det finns ett fåtal veganer som inte är miljövidriga och jag tror alla kan vakna upp och vilja förbättra sig, till och med du. Har du missat att ett tredje världskrig med stor sannolikhet står för dörren? Har du missat att vi fick ransonera mat under det senaste? Har du missat att vi inte alls har samma självförsörjandegrad nu som vi hade då? 

Ja, jag är stolt över att jag innehar så mycket kunskap att jag förstår mig på komplexa problem och vet att de inte har så pass enkla lösningar som folk tycks vilja tro. Och jag utnyttjar inte djur, vi lever i symbios.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2015-12-18 21:50
#26

#25 Men även om jag äter svenska vegetabiliska råvaror för hela slanten så blir jag inte svegan. Jag är då vegan. Jag är vegan även om äter enbart svensk vegankost.

Sveganer äter även animalier och gör de inte det så är de inte sveganer utan veganer eller vegetarianer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2015-12-18 22:08
#27

#26 Nej, då blir du svegansk vegan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
veggie4every1
2015-12-18 22:29
#28

#27 Jag blir bara en vanlig vegan som äter svensk mat. Vilket är en bra ide, jag säger inte att vi inte bör äta svensk mat. Men veganer är fortfarande veganer om de inte äter animalier och sveganer är sveganer om de inte slutar att äta animalier, då är de veganer.

Men svegansk vegan eller vegansk svegan, det blir man inte eftersom sveganer äter animalier och veganer äter inte animalier. Det är två helt skilda begrepp som står för helt skilda saker och olika värderingar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2015-12-18 22:34
#29

#28 Kalla det vad du vill, men det är sveganskt att äta svenskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2015-12-18 22:38
#30

#29 Haha, inte om man är vegan, då är det veganskt att äta svenskt😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Rubie
2015-12-19 00:41
#31

#29 Varför anser du veganer som miljövidriga? Och tycker du det är okej att döda och äta andra individer trots att de finns så mycket annat att äta som är miljövänligt? Vore intressant att höra eftersom du säger att du själv varit vegan förut, hört mycket kritik från köttätare mot veganismen genom åren men "miljövidrig" var något nytt

VildaVittra
2015-12-19 00:57
#32

#30 Som sagt, så har du inte förstått begreppet svegan. 

#31 Veganism förutsätter monokulturer i extensiva odlingar utan tillförsel av naturgödsel. Veganism stödjer inte artrikedom, däremot stödjer veganismen användningen av konstgödsel. Kom nu inte och tro att du kan odla med enbart gödsling med växtdelar, marken de kommer ifrån kommer med tiden att få brister eftersom inget tillförs dom. 

Jag äter miljövänligt, det gör inte en vegan, en vegan äter klimatsmart om denne väljer rätt, men det gör jag också. Blanda inte ihop begreppen klimatsmart med miljövänligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rubie
2015-12-19 01:12
#33

#32 . Vad det gäller odling är jag inte speciellt insatt, då jag själv inte odlar. Dock så håller killen på med bonsai och har påpekat detta innan. Vad är din ställning till andra individers död (i onödan) eftersom djuren inte behöver dödas för gödsel och sen ytterligare en fråga, vad är din ställning till djurhållning och domesticering av nya arter tex igelkott, genetter, surikater, grävling etc när det redan finns tusentals hemlösa katter? Vad fick dig att bli köttätare igen?

tlover
2015-12-19 10:00
#34

#30 Har du missat att jag svarar dig i #24?

l'm back

Annons:
veggie4every1
2015-12-19 14:06
#35

#34 Nej, jag har ignorerat det inlägget för diskussionen intresserar mig inte att fortsätta längre. Jag har sagt nu vad jag tycker om att blanda in veganer i sveganbegreppet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2015-12-19 14:10
#36

#35 så du tycker att jag som inte är vegan får bestämma om du är vegan eller inte?

l'm back

veggie4every1
2015-12-19 14:33
#37

#36 Nej, och jag bestämmer inte om du är svegan eller inte, eller hur?

Men en vegan har helt skilda värderingar än en svegan även om veganen äter svensk kost.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2015-12-19 15:01
#38

#37 De behöver inte ha skilda värderingar. Det finns ju tex veganer som är det pga miljöskäl. Dessa kan ju dessutom vara sveganer.

l'm back

veggie4every1
2015-12-19 15:25
#39

#38 Jag går efter den ursprungliga definitionen av vegan. Men om du menar "veganer" som anser att det är rätt att djuren utnyttjas och dödas så antar jag det. Även miljöveganer brukar dock inte anse det, men det finns säkert undantag. Men i mina ögon är de då vegetarianer eller svegetarianer haha..😃

Nej du tlover, jag har annat för mig nu👋

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2015-12-19 16:34
#40

#33 Djuren måste visst dödas, annars måste vi ju utöka dessa monokulturer ändå för att föda befolkningen, samt så måste djur få ungar varje år (de riskerar att dö annars om man väntar för länge) och det skulle bli en för liten avelsbas om vi bara tog en eller två ungar per hona (jämför med hur det ser ut i hundaveln, där är avelsbaserna för små). 

Varför jag äter kött är för att jag trots studier i näringsfysiologi fick brister (jag har fortfarande B12-brist flera år senare), sedan började det komma fler och fler ekologiska gårdar med bättre förutsättningar för djuren. Och nu är jag småhållare själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-12-19 19:27
#41

#39 fast nu finns det inget som säger att man stödjer det som svegan.

l'm back

Annons:
veggie4every1
2015-12-19 20:46
#42

#41 Just det förlåt, jag glömde att *djurhållning och slakt* kallas för symbios inom sveganism.

*redigerat av admin

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2015-12-19 20:59
#43

#42 Och så drar du igång med samma gamla vanliga slagträ, dvs fula ord och felaktiga benämningar. Här får du inte använda det, så har du inget annat att komma med kommer du bli tyst hädanefter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-12-19 22:20
#44

#42 Nu läser du saker jag inte skrivit. Man kan vara vegan (äta endast mat från växt och svampriket och undvika animaliska produkter även inom andra områden) och vara svegan (äta så mycket svenskt som möjligt.)

l'm back

veggie4every1
2015-12-20 10:15
#45

#43 På vilket sätt är utnyttjande och dödande fula ord? Intressant att du ser det så, men det är en diskussion för sig, inte på den här sajten dock.

Du har dock rätt i att jag kommer att bli tyst på den här sajten hädanefter.

Anledningen jag skrev här nu var därför att jag tycker det är högst olämpligt att blanda in veganer i sveganbegreppet då vi har helt olika värderingar. Utnyttjande och dödande är exempelvis inte fula ord i veganers mun och ett exempel på våra olika värderingar. Men talar för döva öron.

#44 Då är man en vegan som äter svenska produkter. Inte en svegan.

Hoppar ur tråden och sajten och svarar ej på mer inlägg då vi inte kommer någonstans med den här diskussionen. Tack för mig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2015-12-20 14:28
#46

#45 Utnyttjande och dödande har inte med sveganism att göra, sveganism är att äta medvetet äta mat från Sverige i den mån det går.

Så om en vegan som också kallar sig själv svegan kommer in på vegan.ifokus så får dom inte komma in eller? Varför får du bestämma vad andra kallar sig?

l'm back

Loxo
2015-12-26 20:57
#47

Veganism är en livsstil, inte en diet. Vegan och svegan är två helt skilda saker. Mer korrekt är det om någon kallar sig för svegan och vegetarian.

tlover
2015-12-26 21:01
#48

#47 Men man kan ju utesluta djurprodukter även när det gäller annat än kosten som svegan också. Så då går det ju att kalla sig både svegan och vegan.

Man kan ju vara vänsterpartist och vegan också eller hur? Så då borde man ju kunna vara svegan och vegan samtidigt också.

l'm back

Annons:
Katniss
2015-12-26 21:52
#49

Okej, nu har jag läst igenom hela denna tråden. Jag är inte särskilt insatt i varken veganism eller sveganism (vet såklart vad de betyder och så samt försöker äta så mycket svenskt som möjligt) men vill ändå bidra med min åsikt :) Jag tycker att man kan vara svegansk vegan. Visst, det kanske blir svårare att få i sig en allsidig kost, men det är ju inte omöjligt. #45 Tycker dock att du verkar vara lite 'rädd' för att kalla dig för svegansk vegan, jag tycker inte det är något fel med att kallas det. Bara för att det står att man som svegan äter svenskt kött, så behöver det ju inte betyda att man måste äta svenskt kött. Det står ju inte direkt på sidorna 'för att vara svegan måste du äta kött' eller hur? :)

R.I.P. Anton 💔

Vanja
2015-12-27 23:01
#50

Jag tror att en del veganer rasar emot begreppet svegan för att de vet att det är minst lika bra att bara välja svenska råvaror som det är att inte äta kött alls, MEN att om man är vegan så får man helt enkelt välja att inte äta svenskt och i många fall bidra till skövlingen av regnskog istället. 
Så Sveganerna hamnar moraliskt sätt nästan över veganerna, då blir de inte lika kul lägre, eftersom man själv anser sig att vara liiite bättre än alla andra om man är vegan.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Taxelina1
2015-12-30 17:50
#51

Jag är svegan… Jag äter allt som är svenskt. Allt som växer och gror är liv för mej. Varför ska jag göra skillnad på djur och växter? Allt har börjat med ett befruktat frö som behöver gödsel för att överleva och växa. Skillnaden är bara att jag inte sitter och gullar med en knippe morötter, som jag skulle gullat med ett lamm.

Hälsning från en stor djurvänCool

Denna kommentar har tagits bort.
Taxelina1
2015-12-30 18:24
#53

#51 Vad är det för dumheter du håller på med. Nu är du på iFokus och här beter man sej som folk😎

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
2015-12-30 18:29
#54

TS Blev chockad när jag såg länken😕

Det där måste vara några som jäklas.

Jag är med i en grupp om kvantitet-Kvalitet

Hälsning från en stor djurvänCool

[Thiah]
2016-01-01 14:41
#55

#52 och ja då äter jag upp lammet jag just gullade med. Tryggare avslut finns väl inte?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
jagga-ewe
2016-01-02 00:32
#57

Jag fattar inte varför man måste vara xxx:ansk yyy eller yyy:ansk xxx? Varför inte bara vegan, svegan, ateist, hårdrockare och moderat? Om det nu är de sakerna som utmärker en? Måste man vara en hårdrockande svegan eller vegansk ateist? Måste en egenskap verbifiera en annan?

För egen del är jag inte vegan, eller vegeterian. Jag är inte svegan men äter svenskt. Jag är ateist. Jag gillar hårdrock men kallar mig inte hårdrockare, inte heller synthare eller punkare nåt annat då jag har en alltför komplex musiksmak. Jag är inte moderat, men inte heller nån annan politik trogen. Jag är tekniker. Jag är mamma. Jag är djurägare. Jag är jonglör. Ibland är jag en jonglerande tekniker, för det roar mina kollegor. Men det är sällan jag utger mig för att vara någon verbifierad egenskap, rent generelllt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

vendelay
2016-01-02 01:41
#58

#57 Du måste ingenting? Vissa vill utmärka sig med ett specifikt begrepp för att underlätta för sig själv och andra, t.ex. "jag är vegan" innebär ju att jag inte vill äta animaliska produkter. Om vi pratar om religion kanske jag säger "jag är ateist" för det är det enklaste sättet att förklara vad jag tror och inte tror på. Förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2016-01-02 05:07
#59

Klarar man inte av att bete sig som en civiliserad människa, så har man inget på mina sajter att göra. Men du får en chans till Vendelay, enbart för att jag hoppas på att du också ska börja äta svenskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2016-01-02 05:12
#60

#45 Det var inte dom orden du använde och det är du fullt medveten om. 

"Du har dock rätt i att jag kommer att bli tyst på den här sajten hädanefter."

Det är tråkigt att du inte vill lära dig mer, men det är ju klart ditt eget val.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jagga-ewe
2016-01-02 09:50
#61

Att påstå att man inte kan vara vegan och svegan samtidigt för att det finns sveganer som äter kött, är som att säga att man inte kan vara vegan och människa, för det finns människor som äter kött. Eller vegan och gråhårig, för det finns gråhårade som äter kött. Eller vara vegan och ha blå bil, för det finns de med blå bil som äter kött. Det är att blanda ihop äpplen och potatis, de heter lika (på framska) men är inte samma sak för det.

Jag kan tycka att det borde vara tydligare på de seriösa svegan-sidorna att man kan välja vad man vill äta, själv. MEN, det man äter ska vara svenskt. Det är, som jag uppfattat det hela, inte en fråga om svenskt KÖTT, det är fråga om SVENSK mat. Om det sen är kött, morötter eller havregryn är underordnat. Köttfrågan har dock fått stor betydelse eftersom just tillgången på utländskt kött ställer till för våra svenska producenter.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: