Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 973 ggr
tlover
2015-12-18 21:37

Varför är du svegan?

Varför är du svegan/ väljer svenskodlad och svenskuppfödd mat? Är det för miljön? Är det för att stötta bönderna? Är det för något annat? Är det en kombo?

l'm back

Annons:
tlover
2015-12-18 21:40
#1

Nu räknar jag inte mig själv som svegan än men jag satsar på det och anledningarna jag satsar på att bli det är många.

Några exempel är miljöskäl, klimatskäl, för att stötta bönderna, för att ha ett livsdugligt Sverige även vid tex krig, för att jag gillar odling och djurhållning och jag tror dessutom att mat som inte snurrat tio varv runt jorden är nyttigare 🙂

l'm back

VildaVittra
2015-12-18 21:48
#2

Det är av många skäl. Ett av de främsta är just landets i det närmaste obefintliga självförsörjningsgrad, den nedstigande trenden måste vändas. Men ett massivt skäl är pga miljön, samt av djurskyddsskäl. Jag vill veta vad det är jag har på tallriken, jag vill veta hur den producerats och tagit sig hela vägen dit. Det är mycket lättare att veta sånt om maten kommer från samma land som man själv befinner sig i.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-12-18 21:54
#3

#2 Där sa du nått, de få animaliska saker jag köper är ju svenska och det är ju delvis av djurskyddsskäl.

l'm back

[TanatosNyx]
2015-12-18 22:46
#4

Det är mitt sätt att dra mitt strå till stacken som ansvarsfull konsument. Jag vill stötta våra bönder, och jag vill att djurskyddslagarna vi har följs. Jag vill inte ha något från andra sidan jorden som jag kan köpa av "grannen" och spara på miljön.

Wellcraft
2015-12-19 14:11
#5

Jag ser inget annat hållbart alternativ.
Jag skulle aldrig våga trycka i mig utländskt kött (tja, jo det beror väl på lite också, norskt kött är det ju inte så stor skillnad på.. Men ni förstår!) med vad allt det kan innehålla. 
Våra svenska bönder behöver all stöttning de kan, för att vi ska kunna bibehålla vårt goda djurskydd och ha råd med att göra det ännu bättre!
Sen gäller det ju självklart inte enbart animalier, även vegetabilier är ju riktiga miljöbovar när de besprutas och transporteras. 
Försöker köpa svenskt i den mån det går, annars blir det ekologiskt. Bor ju hemma så har inte mycket att säga till om, men så fort jag flyttat ska jag faktiskt börja odla själv på balkongen.

Även om en veganskt föda till stor del är väldigt bra, så är det inte hållbart i längden - enligt mig. Att själv producera sitt eget där ens djur & grödor lever lite som i en symbios - är vad jag strävar efter :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Em_
2015-12-19 18:56
#6

Nu är jag en bit ifrån att vara svegan men jag jobbar på det. Helt krasst är jag ett stort steg närmare arbetslöshet om alla svenska bönder lägger ner. Sen tycker jag det är bra att vi har relativt strikta lagar och bra arbetsvillkor i Sverige.  Självförsörjningsgraden är också en orsak, blir det kris kommer alla länder prioritera sig själva. De som inte har ett fungerande lantbruk kommer få gå hungriga.


Annons:
jagga-ewe
2016-01-01 18:09
#7

Jag är inte strikt svegan på nåt vis. Men, jag köper lokalproducerat i största utsträckning. Sen finns det saker som inte kan odlas här i landet jag ändå inte vill vara utan. Som kaffe o te. Och eftersom svenska bryggerier inte kan göra cider utan att översöta den köper jag min cider från england och irland. Svensk produktion i all ära, men mina smaklökar är kräsna och bortskämda, sötcider kommer inte i mitt glas.

Varför svegan, om jag nu är det? Jag tycker det känns självklart att gynna den lokala produktionen, ju närmare hemma dessto bättre. Det retar mig grymt att Hjordnära sålde sig till Skånemejerier, eftersom Hjordnära har eko-fil men det har inte Falbygdens mejeri. Hjo är något närmare än Falköping, men eftersom filen nu lika gärna kan vara gjord i Skåne… Så vi har återgått till Falbygdens igen. Värt att notera att Coops änglamark-mjölk är producerad i Falköping.

Lokalt producerat betyder färskare varor och mindre transporter. Förhoppningsvis. Jag är fortfarande inte klok på varför skinkan mor beställde från Skövde slakteri till butiken i Tidaholm skulle ner till Jönköping för att lastas om… Seriöst, man kan knappt köra från Skövde till Jönköping utan att passera Tidaholm! Inte om man inte tar en sjuhelskottas omväg… Synd bara att den lokala butiken inte längre har Lindells gårdsslakteri som leverantör.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Seth
2016-01-03 22:51
#8

Jag gick på naturbrukslinje och har sätt en hel del inom hur svenska djur skötts en djur från andra länder. Djuren får faktiskt väldigt bra vård. Och de sköts med kärlek och omtanke. Därimot så kan jag inte tycka att storproduktioner är så bra. Djuren får mindre tid med människan. De får störe och tyngre spenar pga växt hormoner. Väljer man därimot mindre bönder och ekologiskt så ser det helt anorlunda ut. Men även de djur som lever i sverige och kommer från massproduktion farmar mår mycket bättre en i andra länder. Vi har stora krav på de svenska bönderna så vi har facktiskt ett land att vara stålta över.

jackiejohn
2016-01-15 15:57
#9

Flera olika skäl.. Men de jag anser är viktigast för mig är att stötta våra bönder som sliter dag ut och dag in och får inte ett skit tillbaka nästan, men även ur miljösynpunkt och för att vi måste bli mer självförsörjande. Sverige måste klara av att förse sitt folk med mat om vi tex skulle hamna i krig eller dyl.

Upp till toppen
Annons: