Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 1627 ggr
Snuttefia
1/8/16, 10:10 PM

Vad är Svegan?

Jag blev nyfiken på detta men vill ha en definition på ordet.
Min definition lyder: 
Svegan är en person som bara äter produkter från Sverige.

Är det rätt eller kan någon förklara för mig vad detta är? Verkar ju som en helt ny grej :)

M.V.H Snuttefia

Annons:
VildaVittra
1/8/16, 10:22 PM
#1

Inte bara, kryddor är ju svårt att odla här som exempel eller för den delen kakao. Mer som: 

Svegan är en person som i första hand stödjer svenska producenter, dock ska alla eventuella animalier alltid vara svenska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Snuttefia
1/8/16, 10:26 PM
#2

#1 Ah.. tack så mycket för svaret, men är detta någon form av livsstil. Det känns som att det är något nytt men att välja svenskt kött till exempel har ju folk gjort i många år eftersom vi har mycket bättre djurskyddslagar och så vidare i Sverige.

Kort sagt undrar jag väl om det är som att bli vegan eller vegetarian eller bara ett samlingsord? :)

M.V.H Snuttefia

VildaVittra
1/9/16, 8:48 AM
#3

Ja, det är en form av livsstil. Jag försöker ju främst köpa svenskt även när det gäller andra saker, tyvärr är det svårt med allt eftersom vår inhemska produktion inom många områden är i det närmaste obefintlig.

Det är ingen "religion" som inom många veganska vinklar, ingen kommer bli arg eller säga att du inte är svegan om du köper en mango. 🙂 När jag köper icke-svegansk mat så handlar jag främst på matsmart, för har vi importerat mat från andra sidan klotet, så är det ju än galnare om vi slänger den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Snuttefia
1/10/16, 9:52 PM
#4

#3 okej tack för svaret :)

M.V.H Snuttefia

Taxelina1
1/12/16, 6:44 PM
#5

Det har väl egentligen börjat med att man stödjer dom svenska mat producenterna. Sen fortsatte det…

Som VildaVittra säger, så försöker man i möjligaste mån äta svenskt. Man kan till exempel byta ut ris mot svenskt matvete. Ser inte så där jätte gott ut, men är faktiskt gott. Tycker jag, i alla fall. Nu kan jag längta efter det🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Snuttefia
1/13/16, 7:22 AM
#6

Ah då fattar jag. Men vilka kriterier mer exakt måste man uppfylla för att få kalla sig själv svegan?

M.V.H Snuttefia

Annons:
Upp till toppen
Annons: