Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 1598 ggr
Aubergine
1/21/16, 10:31 PM

Är sveganism en omskrivning för rasism?

Hej, en kompis till mig ifrån Afghanistan vill ställa en fråga.

Sveganismen verkar vilja gynna allt som är svenskt och jag har en kompis ifrån Afghanistan som tycker att detta är rasistiskt. Han anser att ni sveganer passivt stödjer den strukturella rasismen genom att inte handla produkter ifrån tex. Mellanöstern och även om ni medvetet stödjer en industri på ett nationalistiskt sätt. Han tror att anledningen till att ni inte vill handla på Ammouris livs i Rågsved eller Vårberg beror på att ni har sådana fördomar och rasifierar människorna som bor där. Det är också, enligt honom, rasistiskt att ni passivt ser till att etniska svenskar tjänar men inte pakistaniern i halalbutiken.

Den sveganska rasismen kanske är nedärvd hos sveganerna sedan barnsben tror min vän, att ni skulle bara för att det är en Ahmed istället för en Ulf så tror ni att produkterna är skit eller bara för att det står på arabiska och kommer ifrån Libanon. Ahmed tjänar så lite pengar på sitt turkiska halalkött så han går i konkurs samtidigt som Ulf blir rik på sitt svenska kött och kan köpa en lyxvilla samtidigt som Ahmed måste gå på SOC.

Han tror också att ni är rädda för mångkultur på tallriken, mångfald kryddar vardagen men det kan också krydda tallriken. Kan er sveganism vara en ursäkt för att inte stödja invandrare och mångfalden? Är ni sveganer för att ni har fått lära er fördomar och visar ert förakt mot nysvenskar och rasifierade svenskar?

Jag har bara hjälpt min vän att översätta och göra sig förstådd, själv håller jag inte med honom men det är en spännande tanke som får mig att fundera erkänner jag.

Annons:
VildaVittra
1/21/16, 10:38 PM
#1

"Är sveganism en omskrivning för rasism?"

Nej. Lika lite som att din kompis är rasistisk mot svenskar för att denne köper kött från Turkiet eller andra varor från Mellanöstern. 
Sedan är ju faktiskt inte alla verksamma bönder i Sverige födda i Sverige.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

72mm
1/21/16, 10:39 PM
#2

"Han anser att ni sveganer passivt stödjer den strukturella rasismen genom att inte handla produkter ifrån tex. Mellanöstern"

Jag skulle med glädje bojkotta produkter från mellanöstern, men de producerar ju inget! 😉

Undantaget olja och whhabism då kanske…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Aubergine
1/21/16, 10:47 PM
#3

#1 Men hur ska vi stödja alla entreprenörer och affärsmän som kommer hit ifrån Mellanöstern, om alla köper sveganskt så kommer dessa inte längre kunna ha sitt levebröd och våra nysvenskar kommer inte att vilja köpa svenskt kött utan brukar faktiskt handla kött och grönsaker ifrån Mellanöstern.

Dessa skulle självklart kunna sälja svenskt kött och svenska grönsaker men deras kunder handlar hellre libanesiskt halalkött på Muhammads livs i Alby än svenskt kött på Ica Östermalm.

Är det inte rasistiskt att tvinga på nysvenskarna ett levnadssätt som strider emot deras kultur och värderingar, vilket vi blir tvungna att göra om alla blir sveganer.

VildaVittra
1/21/16, 10:51 PM
#4

#3 Hur ska vi kunna föda alla entrepenörer och affärsmän som kommer hit från Mellanöstern i händelsen av exempelvis en konflikt i Europa om vi inte har en inhemsk produktion i Sverige? 

"Är det inte rasistiskt att tvinga på nysvenskarna ett levnadssätt som strider emot deras kultur och värderingar, vilket vi blir tvungna att göra om alla blir sveganer."

Senast jag kollade var det helt valfritt att bli svegan, kan du styrka ditt påstående med en källa? 

"Dessa skulle självklart kunna sälja svenskt kött och svenska grönsaker men deras kunder handlar hellre libanesiskt halalkött på Muhammads livs i Alby än svenskt kött på Ica Östermalm. "

Det är faktiskt inte min erfarenhet, tvärtom faktiskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
1/21/16, 10:54 PM
#5

Rent spontant tänker jag att långa transporter förorenar Afghanistan lika mycket som Sverige. På sikt ger dessutom svenska produkter mer klirr i statskassan än importerade, och det tjänar alla som lever i Sverige på. Och varför skulle man inte kunna göra mångkulturell mat på svenska ingredienser? Nä, be din kompis att tänka en vända till.


thenameless
1/21/16, 10:56 PM
#6

#2 Det där inlägget var ju otroligt fördomsfullt och rasistiskt. Vilket jag förstod det som att "Sveganism" inte skulle vara utan bara ett sätt att vara lite miljövänligare och gynna närodlat och producerat. 

Jag hoppas att det inte grundar i rasism och islamofobi.

Att inte handla kött ex ifrån mellanöstern ska handla om att  man vill undvika de långa transporterna och de utsläppen de medför samt den ibland väldigt dåliga djurhållningen…. Inte det vis producenterna väljer att dyrka den gud som aldig funnits.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Em_
1/21/16, 10:58 PM
#7

#3 Vänta nu, entreprenörerna har ingen att sälja till och kunderna har ingen att köpa av? Hur går det ihop? Marknad och efterfrågan och så vidare…


aktagrottman
1/21/16, 10:58 PM
#8

Nej din kompis har fel och har inte fattat det hela.
Sveganism handlar inte om etnisitet. Jag lovar dig att jag kommer vara din
Afganistanska kompis första kund, när han säljer gräsbetat ekologiskt svenskt kött, som har slaktats på ett humant och värdigt sätt.
eskall gynna alla affärsmän och producenter?
Mja helt enkelt att sånt som kan produceras i en radie av säg 20 mils avstång köps inom den radien. Exklusiva produkter, och sånt som inte går att producera här hålls till ett minumum och undviks så långt som möjligt.

Det handlar mera om en bra djurhållning och ett tänk frö miljö och att bygga sverige starkt.

Hur afganistan skall bli starkt det vet jag inte.
Hen i grund och botten är det bonden i min by jag vill bidra till för jag vill fortsätta se kor där.

I afganistan är jag aldrig så vill någon se kor där får no köpa kor därifrån.

Aubergine
1/21/16, 11:02 PM
#9

#8 afghanska*

Jag förstår, så då handlar det bara om miljö och inte rasism? Så jag kan förklara det för min vän.

Aubergine
1/21/16, 11:07 PM
#10

Men om Muhammads Livs skulle sälja svenskt halalkött, skulle ni kunna handla det då?

ElinvBorg
1/21/16, 11:15 PM
#11

Jag personligen vill inte stödja halalslakt vilket jag tror att många andra håller med om. Man får dessutom inte halalslakta i Sverige heller så det kan inte vara så "svenskt" för den delen heller tyvärr.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Gunlog
1/21/16, 11:17 PM
#12

Det handlar nog inte om att göra om någon.

För min del kan jag säga att jag värnar om svenska bönders överlevnad så att de kan fortsätta bruka den bördiga jorden. Jorden som finns här nere i Skåne är en av de bästa på hela jordklotet. Detta jordklotet går mot sin undergång pga att vi inte värnar om jorden/marken och all vegetation.

Det ska byggas till höger och vänster. Folk hugger ner skog för att bosätta sig där = man måste ha vars en bil för att kunna komma till jobb, barnen måste köras till höger och vänster för de bor så långt ifrån.

Jag kan ta Arlöv som ett bra exempel, där jag bor. Nu har kommunen fått igenom att all bördig åkermark ska försvinna mellan Arlöv och Åkarp pga att man vill bygga nya bostäder, nytt shoppingcenter (trots att det redan ligger ett på andra sidan gatan), sporthall, simhall mm. Den marken kommer aldrig mer att kunna användas. Importen till Sverige spyr ut föroreningar i naturen. Alla lastbilar, alla fartyg…

För att inte tala om djuren. Det är känt att i sydligare breddgrader är inte djuren värda något.  De är slit- och slängvaror för dom. Jag kan gärna ge exempel, men i pm. pga respekt för känsliga medlemmar. Det är ingen vacker syn, det kan jag lova.

Så att påstå att en svegan är rasistisk är i sig rasistiskt.

Om han hade 10 kronor, hans släkting eller granne behövde 9 kronor till medicin, annars skulle h*n dö. På vägen till apoteket kommer en främling och ber om 3 kronor till mat. Vad skulle han då välja? Släktingen, eller hur? Det hade jag gjort.

Det är samma sak här. Jag värnar om "svenska" bönder, deras levebröd (vilket är att använda vår mark) mm. Plus att jag är relativt säker på att det svenska grisköttet som jag äter, kommer från en gris som varit lycklig, och som inte blivit ipumpad en massa mediciner i förebyggande syfte eller att svansen blivit avklippt också i förebyggande syfte. Vi behöver bara åka till Danmark eller Tyskland för att få det.

Vi äter enbart svenskt kött och i den mån det går använder vi svenska grönsaker.

Svar: Nej, en svegan är inte detsamma som rasist. 🙂

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

VildaVittra
1/21/16, 11:18 PM
#13

#11 "Man får dessutom inte halalslakta i Sverige heller så det kan inte vara så "svenskt" för den delen heller tyvärr."

Det får man visst. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
ElinvBorg
1/21/16, 11:20 PM
#14

Jag är inte så insatt så jag ska inte tjafsa emot. Men hade uppfattningen om att alla djur som slaktas i Sverige måste vara bedövade och de får dom inte vara när man halalslaktar?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Gunlog
1/21/16, 11:21 PM
#15

Kosherslakt är utan bedövning.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

VildaVittra
1/21/16, 11:24 PM
#16

#14 Med halal får djuret vara bedövat, men däremot inte om det är kosher.

Tyvärr finns det väldigt många islamofober som sprider att halal måste vara obedövat för att framställa muslimer som "onda". 
I de länder där halalslakten sker obedövat, sker även vanlig slakt obedövat. Exempelvis i Belgien så sker 75 % av all slakt utan bedövning, men i landet finns det bara 4 % muslimer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ElinvBorg
1/21/16, 11:27 PM
#17

Ok. Som sagt är jag inte så påläst inom detta och jag trodde de olika religiösa slakterna var så gott som likadana. Ser inte muslimer som onda men hela den religiösa slakten som då i många fall innebär mer lidande för djuret tycker jag är ganska ont, då man kan göra det bättre

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Torparmor
1/21/16, 11:28 PM
#18

Jag har ingen aning om vad som finns i hyllorna på Stockholmsaffärerna. Något sådant finns inte i glesbygden. Jag handlar de råvaror jag är van vid och väljer bland det som finns i mina närmaste butiker. En av dessa butiker ägs av en nysvensk som säljer svenskt antibiotikafritt lokalt slaktat och uppfött kött. Jag handlar hellre hos honom än hos de större butikerna.

Miljön och att värna om våra svenska bönder är mycket viktiga aspekter för mina val.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Lummer]
1/21/16, 11:48 PM
#19

Jag är trött på detta fbannade rasist tjat som hela tiden ska underblåsas och släpas runt bara man säger något som är possitivt för sverige . Jag är svensk och jag är stolt över mitt land och de bönder som försöker överleva här. Det är inte lätt eller ekonomiskt lukrativt att vara svensk bonde i sverige idag. De gör det de gör av kärlek till djur och natur med en arbets vecka som långt överskrider 40 timmar. Jag handlar svenskt och närproduserat så långt jag kan men jag köper också kryddor som tex saffran från Marocko , kaffe och choklad Osv. Sluta dra rasist kortet i alla sammanhang.

72mm
1/22/16, 1:09 PM
#20

#3 "Är det inte rasistiskt att tvinga på nysvenskarna ett levnadssätt som strider emot deras kultur och värderingar"

Deras kultur och värderingar är i många fall fullständigt värdelösa och helt underlägsna de värderingar som vi en gång hade i Sverige. Inte minst på djurskydds-området.   

#6 "Det där inlägget var ju otroligt fördomsfullt och rasistiskt." 

Är det rasistiskt och fördomsfullt att konstatera något som tänkande araber konstaterar själva? Nämligen att de inte producerar eller bygger någonting av värde? Att den arabiska världen i princip slutade tänka för 600 år sedan?  

"Vilket jag förstod det som att "Sveganism" inte skulle vara utan bara ett sätt att vara lite miljövänligare och gynna närodlat och producerat. Jag hoppas att det inte grundar i rasism och islamofobi."

Jag kan försäkra dig om att VildaVittra definitivt inte baserar sin vurm för "Sveganism" i rasism och islamofobi. Att jag som dödsknarkarnazistrasist råkar tycka att lokalt producerade livsmedel är en mycket bra idé ändrar inte på hennes politiska inställningar, det kan jag lova dig. 😉  

#10 "Men om Muhammads Livs skulle sälja svenskt halalkött, skulle ni kunna handla det då?"

Om Muhammad lämnar sina medeltida värderingar och föreställningar hemma och börjar sälja svenskt, närproducerat kött slaktat i enlighet med de regler vi har i Sverige så visst. Han är ju då "svegan" själv. Men om han envisas med att stämpla köttet med halal-stämplar så signalerar han ju vad som är viktigt. Sådant kött köper inte jag. Jag tittar efter helt andra stämplar.   

#13 "Det får man visst."

Så länge de religiösa tokstollarna kan nöja sig med bedövad avlivning/avblodning, ja. Traditionell halalslakt är nog inte förenlig med svensk lag dock. 

#16 "Tyvärr finns det väldigt många islamofober som sprider att halal måste vara obedövat för att framställa muslimer som "onda"."

Ja, eller så handlar det om att man inte tycker det är vettigt att ta hänsyn till religiösa vanföreställningar överhuvudtaget? Så fort man ens börjar fundera på att jämka regler för att tillgodose religiösa krav så har man ju kört i diket fullständigt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Halvdansken
1/22/16, 5:16 PM
#21

Jag måste erkänna att jag trodde inlägg #0 var ironiskt, men sen uptäckte jag att det inte var det.

_"Sveganismen verkar vilja gynna allt som är svenskt och jag har en kompis ifrån Afghanistan som tycker att detta är rasistiskt. Han anser att ni sveganer passivt stödjer den strukturella rasismen genom att inte handla produkter ifrån tex. Mellanöstern och även om ni medvetet stödjer en industri på ett nationalistiskt sätt. "

_Kan du inte fråga din kompis om man i Afganistan hellre stödjer sina inhemska bönder än tex USA, och om det anses rasistskt att göra det? Att det är strukturell rasism att handla på den lokala marknaden istället för att köpa importerad svensk mjölk. 

"Är det inte rasistiskt att tvinga på nysvenskarna ett levnadssätt som strider emot deras kultur och värderingar, vilket vi blir tvungna att göra om alla blir sveganer."

Nä, varför skulle det vara rasistiskt? Om man bor i Sverige så ska man kanske fundera på att anpassa sig till Sverige?  Anser din kompis att det är svenskarna som ska tillpassa sig hans kultur o värderingar, för att inte vara rasister? Är inte det rasistiskt i sig?

Om din kompis vill tjäna pengar på svenskarna, så får han sälja sånt som svenskarna köper. Tillgång o efterfrågan är en ekonomisk formel som gäller i hela världen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[helga21]
1/23/16, 12:43 AM
#22

Vilken boskapsskötsel har man i Mellanöstern som man exporterar? Inte gris i varje fall som är det vanligaste här. Inte några stora farmar med  ko heller och inga stora farmar med får heller. Får fraktar man levande från Auststralien och Nya Zeeland. Så någon större export till Sverige finns inte.

[Lummer]
1/23/16, 1:12 AM
#23

Nej jag vet inte vilket praktiskt plan denna "vän från vilket land det nu må vara" tänkte. Att det skulle handla om boskapsskötsel eller transport och miljö tror jag inte överhuvudtaget var någon tanke. Tråden handlar om att det är fult att vara svensk . Man måste hålla på att allt från mena länderna är det bästa som fins och håller man inte med om detta så är man rasist. Jsg tar totalt avstånd från många av deras seder som jag inte tycker hör hemma i mänskligheten. Detta innefattar såväl hallal slakt som könsstympning. Att kalla oss för rasister har blivit kutym. Att inte vara vänstervriden gapskalle som accepterar menaländernas seder är fult. Vi har en egen kultur och ska du komma hit och bo här får det vara på våra premisser och inget annat. Är du riktig flykting accepterar du detta och är tacksam för att få leva i fred. Ska du ändra vårt land att passa dig så kan du flytta hem igen. Det spelar ingen roll hur högt du skriker rasist. Jag handlar svenskt. Jag tycker inte detta är så jävla märkligt. Men att detta ska vridas till rasism gör mig irriterad.

Zabbio
1/23/16, 9:42 AM
#24

#10 yep, skulle köpt svenskt halalslaktat kött.. eller rättare jag bryr mig inte om vilken riktning djuret står i när det dör eller om det får böner lästa över sig (vilket är vad jag förstår skillnaden på  halal och icke halal) så länge det blir bedövat och avlivat korrekt och hanterat med respekt fram till sista andetaget (vilket tyvärr brister i all storskalig slakt misstänker jag, men man får väl ha ideal att jobba för).

Jag föredrar svenskt och ekologiskt om jag kan. På grund av att jag vet ungefär vilka krav vi har på antibiotika användning, djurhållning, kemikalier i marken osv samt för att främja kortare transporter och mer arbetstillfällen och inhemsk produktion i det land jag bor i. Av samma anledning väljer jag skånemejerier hellre än Arla trots att de är dyrare och Arla hävdar att de också har svensk mjölk. Men skånemejerier betalar bättre till producenten.

Etnicitetsfrågan är lite lustig med tanke på att det främst är Danmark och Tyskland som får skit i  tex kött debatten. Själv är jag halvdansk och etniskt sett - hur man nu än vrider på det - så är det ju typ samma inom norden. Men danmark har betydligt mer antibiotika och sämre djurhållning, tyvärr. Trots att det egentligen är närmre till köpenhamn än stockholm för mig. Men det är djurhållning och kemikalier/antibiotika som gör skillnaden för mig, och lite vilket land jag är i. Jag skulle ju tex inte envisas med att köpa svenska tomater om jag bodde i spanien…

När det gäller varor som inte kan produceras här så är import enda möjligheten. Men då kanske ekologiskt är ett val. Och kanske priset på vettiga produkter dämpar överanvändandet.

Hade jag fått bestämma hade vi varit självhushållare hela bunten och inte köpt så mycket produkter alls. Fast själv klarar jag inte att leva upp till det, min kropp är för skadad och klarar inte fysiskt tungt arbete.

Men vilken del av världen personen som producerar eller säljer varorna kommer ifrån är helt irrelevant för mig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

jagga-ewe
1/23/16, 12:19 PM
#25

Han anser att ni sveganer passivt stödjer den strukturella rasismen genom att inte handla produkter ifrån tex. Mellanöstern och även om ni medvetet stödjer en industri på ett nationalistiskt sätt. Han tror att anledningen till att ni inte vill handla på Ammouris livs i Rågsved eller Vårberg beror på att ni har sådana fördomar och rasifierar människorna som bor där. Det är också, enligt honom, rasistiskt att ni passivt ser till att etniska svenskar tjänar men inte pakistaniern i halalbutiken.

Att jag inte handlar i Rågsved beror på att det är 40 mil dit. ;) Vårberg antar jag är i samma faggor, så samma sak där. De pakistan-butiker som finns i den stan som ligger närmast här skulle jag gärna gynna om de hade svenskt ekologiskt kött.

Den sveganska rasismen kanske är nedärvd hos sveganerna sedan barnsben tror min vän, att ni skulle bara för att det är en Ahmed istället för en Ulf så tror ni att produkterna är skit

Det stämmer säkert för en del! Många svenskar är rädda för förändring. Precis som många afganer och libaneser är det. Det invanda är tryggt. Därför går man hellre o käkar på Donken än den nationella burgarkedjan när man kommer utomlands. För egen del försöker jag göra tvärtom, av ren nyfikenhet. Och för att jag ogillar Donken…

eller bara för att det står på arabiska och kommer ifrån Libanon.

I min uppfattning är Libanon ett säkert kort, men jag har en nära vän från Libanon o vet hur bra käk hennes familj lagar. Men, även de köper helst svenskt kött nu när de bor i Sverige. Av miljöskäl.

Ahmed tjänar så lite pengar på sitt turkiska halalkött så han går i konkurs samtidigt som Ulf blir rik på sitt svenska kött och kan köpa en lyxvilla samtidigt som Ahmed måste gå på SOC.

Inte så många svenska handlare som bygger lyxvillor, tyvärr. Inte här ute på vischan iallafall. Snarare så att de små lokala handlarna är hotade för att de flesta av oss handlar på storköp som Willys inne i stan, istf att handla hemma i byn. Jupp, jag veckohandlar oxo på Coop eller ICA i stan, men försöker göra strököpen hos byhandlarn. För landsbygden behöver en bybutik!

Han tror också att ni är rädda för mångkultur på tallriken, mångfald kryddar vardagen men det kan också krydda tallriken.

Det känns lite inskränkt av honom. Svenskar i allmänhet är väldigt öppna för nya smaksättningar. Chili har gått från att vara ovanligt till att vara en av vår mest hemmaodlade kryddor på bara några år. För trettio år sen var det omöjligt att hitta koriander, nu finns det i varenda kryddhylla. De flesta som är under 50 idag äter nog oftare thai/indiskt/mex än de äter husmanskost.

Kan er sveganism vara en ursäkt för att inte stödja invandrare och mångfalden? Är ni sveganer för att ni har fått lära er fördomar och visar ert förakt mot nysvenskar och rasifierade svenskar?

Nej, det anser jag inte. För egen del är jag inte utpräglad svegan, jag är för förtjust i råvaror som inte kan odlas i Sverige. Som ris tex. Eller chili. Eller aubergine. Men, jag vill värna om det svenska jordbruket, det står jag fast vid. Så jag kommer köpa svenskt köttfärs till min moussaka även hädanefter. Och som nån skrev tidigare, det är fritt fram för både Ahmed, Ulf och Masala att bli svenska bönder.

O just ja, det får gärna vara halalslaktat, bara djuret haft det bra under sitt liv och slakten görs snabbt men utan stress. Jag tror inte djuren bryr sig om vad som sägs till dem eller åt vilket håll de är riktade. Djur är klokare än vi människor, de bryr sig inte om sagor, oavsett om det kallas religion eller inte. Så länge bonden sköter sina djur väl bryr jag mig inte om h*n slår kallt stål över laggårdsdörrn för att skydda mot andar eller läser ramsor. Sånt påverkar inte skötseln av djuren och det är det jag bryr mig om.

Men, en sak du kan fråga din kompis från Afganistan… Om det vore ombytta roller, vad hade han tyckt då? Om det var Ulf som flyttat till Afganistan och öppnat butik där han sålde ekologisk fläskfärs från svenska grisar, KRAV-märkt mjölk och Kungsörnens vetemjöl? Skulle din kompis då ha handlat av honom där, eller gått till sin invanda butik o köpt sitt halalkött? Vad skulle hans tidigare grannar, vänner och släkt i Afganistan gjort? Hade de välkomnat svensken med sitt annorlunda namn och knepiga tecken på förpackningarna? Om de inte hade gjort det, hade det varit för att de då var rasister och fördomsfullt uppfostrade? Eller bara för att de var vana vid halal och inte var helt bekväma med att byta stil bara för att det "a new boy in town"?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

vallhund
1/23/16, 3:58 PM
#26

#11 etc…etc…etc…

Varför ger du dig in i en diskussion där du har 0 koll? Vet du ens vad halal o koscher innebär? Uppenbarligen gör du inte det, så ditt enda syfte verkar vara att sprida antimuslimsk rasism.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ElinvBorg
1/23/16, 6:10 PM
#27

Men herregud. Försökte inte att vara otrevlig men du gillar visst att hoppa på människor? Och självklart är jag rasist.. Vad var det jag sa som var så hemskt?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Halvdansken
1/23/16, 7:15 PM
#28

Det där med att det står på arabiska kan dock betyda något. Jag är en sån som läser innehållsförteckningarna, och om jag inte förstår vad det står, så köper jag det inte.
Vilket alltså gäller för andra språk jag heller inte kan förstå.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zabbio
1/24/16, 11:06 AM
#29

#28 Ja det ar du rätt i. Jag har ju allergier tex, så det skulle vara idiotiskt av mig att köpa nåt jag inte kan läsa innehåll på. Har samma problem på restauranger - det blir sjukt jobbigt att behöva fråga om allt; redning i såsen? Vad finns i salladen? Har ni innehållsförteckning på köttfärsen? etc etc.. och försöka förklara skillnaden på gluten och vete för det har folk inte koll på. De säger 'ja, det är glutenfritt'' och så är det ändå vetestärkelse i.
Självklart blir språk ett problem i det läget - om jag inte kan vara säker på att människor som har svenska som modersmål uppfattar skillnaden och vikten av skillnaden för mig, hur kan jag känna mig trygg med att någon som tex bryter kraftigt och som jag har svårt att förstå helt 100% normalt sett - faktiskt har uppfattat vad det är jag säger? Det har ju inget att göra med hur dum eller smart man är -jag kan tex förstå norska och danska, men vissa saker kan ändå bli missförstånd för att språket är ivägen
.
Fast jag äter sällan ute, och det blir tyvärr oftast donken eller max eftersom deras bröd är vetefritt och de har innehållsförteckningar jag kan kolla online.  Pizzerian här i närheten vet jag också att jag kan äta kebabtallrik hos (med rätt sås)… så det är det det får bli.
Men poängen är att språk kan vara ett problem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

thenameless
1/24/16, 3:05 PM
#30

Donken bröd är väl ändå inte varken vete eller glutenfritt? jag tvivlar på att Max är det heller? dessutom blandar  donken mjöl i sina kycklingklumpar i salladerna.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

VildaVittra
1/24/16, 3:20 PM
#31

#30 McD har glutenfritt bröd som alternativ.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
1/24/16, 7:40 PM
#32

#30 deras glutenfria är vetefritt. Burgerkings är bakat på vetestärkelse.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

thenameless
1/24/16, 7:47 PM
#33

#31 Det låter ju bra om de har glutenfritt brö. Fast det måste man ju helt klart fråga efter så. Jag brukar/rukade fråga efter fullkornsbröd men det tyckte de till slut inte det var skonomi i att ha i lager.  eller så finns de bra i en storlek

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Gronstedt
1/27/16, 3:17 PM
#34

#0: Ammouris livs i Rågsved får väl börja sälja svenska varor då. Även Ammouri borde ju vara intresserad av att främja miljön och den lokala bärkraftigheten och hållbarheten, antingen har bor i Rågsved eller någon annan stans. Det borde också bli billigare för Ammouri att sälja lokala varor än att importera från hemlandet. En god medelväg kunde ju vara att sälja svenskt kött och svenska grönsaker och komplettera med kryddor och grönsaker/frukter som är unika för hemlandet.

Om jag var i eller bodde i Afganistan skulle jag vara "afganistanan" och handla afganistanskt i första hand - av precis samma skäl som jag lutar åt det sveganska här i Sverige.

#10: Självklart! Speciellt om det var verkligt halalkött, med slakt utan stress och allt det där. Dock skulle djurhållning, transportvägar etc. väga in, samt hur långt jag har att åka till Muhammads Livs. Men en lokal butik med etiskt uppfött kött slaktat enligt svenska regler och halal - kan det bli bättre?

I mina trakter finns en grönsaksbutik med en del konserver, kött och fisk från olika till exempel Iran och Libanon. De har svenskodlade färska grönsaker, frukter och ägg men också importerade sorter som inte odlas här. De köper gärna lokalproducerat när det finns. Det är en rolig butik där jag ofta köper mina dagliga grönsaker och kompletterar med roliga accenter. De har till exempel konserverade kikärter som är hästlängder från COOPs tråkiga burkar, och yoghurtbollarna"i olika kryddningar har jag aldrig sett i någon "helsvensk" butik. Jag är alltså inte helsvegan, utan köper ibland sådant som inte kan odlas/födas upp i Sverige.

Personalen (som består av "nysvenskar") är kunnig och trevlig och tipsar gärna om tillagning/användning/förvaring av saker man aldrig sett förut. Utan att någon behöver känna sig dum, okunnig, kränkt eller rasifierad.

Annons:
Halvdansken
1/27/16, 7:07 PM
#35

#34. Har också en sån butik där vi handlar. Enda stället man kan få tag i Fefferoni. Har kul kryddor, och frukt i lösvikt, vilket är ovanligt i Danmark, av nån märklig anledning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Lummer]
1/27/16, 7:33 PM
#36

Ja hur kul skulle det vara utan hela världens kök och kryddor? En av mina absoluta favoriter är Etiopiens nationalrätt men jag gör den på svensk närproduserad köttfärs. Heja svenska bönder😉

Upp till toppen
Annons: