Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 889 ggr
ManU77
2016-01-30 10:17

Relationsmat

Hej på er!

Begreppet Svegan handlar, såvitt jag förstår det, om att vi kanske bör välja varor producerade i Sverige istället för att importera från andra länder. Jag vill gärna ta detta ytterligare några steg. Det kan bli lite långt, så ha tålamod… :-)

Jag är i färd med att starta igång ett litet lantbruk utanför Boden i Norrbotten. Där tänker jag producera kött av nöt, lamm och gris. Allt ska vara naturbetat, vilket innebär att kraftfoder så långt det är möjligt inte ska användas (för grisarna kan detta bli lite av ett problem, men problem är till för att lösas). Min tanke är att göra detta i formen av ett andelsjordbruk. Detta begrepp är ganska nytt i Sverige, men har funnits en tid internationellt och kallas för CSA, Community Supported Agriculture. Jag kommer med andra ord vända mig till ett antal sk "medproducenter" som betalar en viss summa varje månad mot att jag förser dem med kött under ett år.

När det är dags för leverans är det min tanke att medproducenten kommer till mig på gården och hämtar sin produkt. De får se hur det ser ut på gården, titta på hur djuren har det, känna jorden under fötterna och på alla sätt, med alla sinnen, knyta an med det som så småningom hamnar på tallriken. På detta sätt bygger man relationer mellan producent och konsument. Men inte bara det utan även mellan stad och landsbygd, mellan djur, natur och människa. Ja en hel kedja med relationer av alla slag. Till och med mikroorganismerna i jorden kommer med på ett hörn. Genom att värna om just relationen i processen har man stenhård koll på exakt alla steg och vilka som varit inblandade. Total öppenhet och spårbarhet i alla led, med andra ord. Det är inte som industrin, som snarare strävar efter total anonymitet.

Senaste tidens livsmedelsskandaler gör inte direkt att förtroendet för industrin växer sig starkare. Snarare tvärt om. Fler och fler börjar ifrågasätta det industriella sättet att producera mat och istället vända sig till olika typer av alternativ. Jag tänker mig vara ett sådant alternativ.

KRAV-märkningen är en industriell produkt. Det är en varumärkeslicens som producenter får betala hutlöst för, och tyvärr kommer inte KRAV hela vägen in i mål med de riktlinjer de sätter upp för hur produktionen får gå till. Att fuska med märket verkar också vara otroligt lätt, vilket gör mig än mer tveksam till dess trovärdighet. Det är här relationsmat kommer in i bilden. Genom att känna och ha en relation till producenten och resten av produktionskedjan, kan man vara lugn och trygg med att den mat man stoppar i sig verkligen är av den kvalitet man efterfrågar.

Jag ser alltså en framtid i just relationsmaten. Det kan man väl säga är Sveganskt… och lite till. :-)

Annons:
Tjeja
2016-01-30 10:43
#1

Låter som ett fantastiskt bra projekt tycker jag och önskar dig STORT lycka till!!! Hoppas detta blir en succé som sprider sig snabbt i hela landet på alla livsmedelsområden!♡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Taxelina1
2016-02-10 14:25
#2

TS Oj vilket projekt. Jag önskar dej ett stort lycka till🙂

En bit härifrån oss finns ett gästgiveri som vunnit pris. Dom har ungefär samma tanke som dej.

http://www.katrinelund.se/65/gastgiveriet/mat-och-dryck.html

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: