Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 4413 ggr
VildaVittra
2016-02-12 06:17

Gör upp med den svenska köttprotektionismen

"Stigmatiserat kött. Det är dags att göra upp med den svenska köttprotektionismen. När kött är farligt, giftigt eller felmärkt ska det förbjudas. I andra fall ska vi välkomna såväl svenskt som importerat kött. Importerat kött är ofta billigare och bättre än svenskt. Vi ska tillämpa samma regler för allt kött, skriver ekonomiprofessorn Carl B Hamilton."

http://www.dn.se/debatt/gor-upp-med-den-svenska-kottprotektionismen/

Kan man dra slutsatsen att han inte är svegan? 😎 Vad tycker ni om hans debattartikel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
JonasDuregard
2016-02-12 07:16
#1

Jag tror det finns en enorm övertro till hur förträfflig Svensk köttproduktion är jämfört med andra länder. I själva verket är de nog ungefär desamma ur de perspektiv som vanligen diskuteras. 

Att det finns en protektionism håller nog alla med om. Att den inte är särskilt rationell kan jag hålla med om. 

Men jag tycker inte Hamiltons lösning är särskilt rationell heller.

ManU77
2016-02-12 11:07
#2

Hans debattartikel suger. Det är klart att farligt, giftigt och felmärkt kött är ett problem som måste tas omhand, men att sedan påstå att vi ska importera kött från utlandet är bara korkat.

[helga21]
2016-02-12 23:47
#3

Ser inte människan på TV. Antibiotikaanvändningen överstiger svensk nivåer med råge.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/okad-import-av-kott-fran-antibiotika-djur

Taxelina1
2016-02-29 19:03
#4

Sverige har lägst antibiotika användning i hela Europa. Och har mycket höga krav på djurhållningen. Då ska vi gynna våra svenska matproducenter. 

Man kan ju ställa sej frågan varför allt fler får cancer. Om man tänker på alla kemikalier som finns i maten, så är det inte så underligt. Håller man sej till svensk, krav och ekologisk mat så tror jag faktiskt man minskar risken någon procent. Vad stoppar vi i våra barn egentligen? Köper vi svenskt har vi ändå rätt bra koll.

För några år sedan lästa jag om en liten 8 årig flicka från Argentina (kan vara fel) som var gravid och fick ett barn. Dom är mycket fattiga och äter mycket kyckling. Kyckling som är proppfulla av tillväxthormoner. Flickan fick mens onormalt tidigt och hon är inte det enda fallet. Allt vi äter påverkar oss ju.

http://www.svensktkott.se/aktuellt/nyheter/ny-studie-sverige-har-lagst-antibiotikaanvandning-/

Hälsning från en stor djurvänCool

JonasDuregard
2016-02-29 19:27
#5

#4 "Man kan ju ställa sej frågan varför allt fler får cancer."

För att vi lever längre? 

"Om man tänker på alla kemikalier som finns i maten, så är det inte så underligt."

Beroende på hur man räknar finns det (och har alltid funnits) endera 0% eller 100% kemikalier i all mat. 

Men vanligtvis räknas inte ingredienser i mat som kemikalier. 

Och nej, det finns ingen universalregel om att kemikalier orsakar cancer. 

"Håller man sej till svensk, krav och ekologisk mat så tror jag faktiskt man minskar risken någon procent."

Det går att undersöka sånt. Men jag tror den skillnaden, om den finns, är marginell. Betydligt mer avgörande vad man äter i så fall (vilka livsmedel), och framför allt vad man undviker att äta. 

Ekologisk mat är i bästa fall bra för miljön (tyvärr inte alltid), några nämnbara hälsofördelar finns nog inte. 

"Vad stoppar vi i våra barn egentligen? Köper vi svenskt har vi ändå rätt bra koll."

Kanske. Eller så har vi bara en illusion av kontroll. Jag tror de flertalet länder helgonförklarar sitt eget jordbruk och demoniserar andras. 

"Dom är mycket fattiga och äter mycket kyckling. Kyckling som är proppfulla av tillväxthormoner. Flickan fick mens onormalt tidigt och hon är inte det enda fallet. Allt vi äter påverkar oss ju."

Det finns massor av kända anledningar till för tidig pubertet.

ManU77
2016-02-29 22:11
#6

Jag tror inte den ökande förekomsten av cancer endast har med stigande ålder att göra, även om det säkert bidrar. Eftersom allt fler unga människor drabbas tror jag istället att den västerländska livsstilen är en starkt bidragande orsak till ökningen.

Livsmedel innehållande kända cancerframkallande ämnen kan nog bidra till att orsaka cancer (duh!). Om detta sedan kallas kemikalie eller ingrediens blir i alla fall för mig fullkomligt ointressant. Helt säkert är i alla fall att vår "moderna" västerländska livsstil utsätter oss för kemikalier som är främmande för våra kroppar och som kan orsaka ohälsa.

Håller med om att "svenskt" kan ge en illusion av kontroll. Det låter ju så bra, men är ingen garanti för kvalitet. Vi har stränga regler i Sverige jämfört med många andra länder, och det ska vi vara glada för och rädda om, men det finns utrymme i reglerna för produktion som inte alls egentligen är bra. De är på sin höjd mindre dåliga än i andra länder. I Sverige har vi dock utmärkta förutsättningar att producera riktigt, riktigt bra kött. Kött som är nyttigt för människor att äta, där djuren har haft det bra, och som dessutom gör en insats för klimatet. Fler svenska producenter behöver få upp ögonen för detta. Här är dock märkningar som eko och KRAV ett hinder för utvecklingen, snarare än ett stöd.

Annons:
Zepp
2016-03-17 21:44
#7

Eh.. jag är inte bange för kött per se.. utan snarare tvärt om vill lägga händerna på extra prima näringsrikt kött.. oavsett var det kommer i från!

Finns lixom inga garantier för att köttet är bra bara för att det kommer från Sverige!

Se mer till märket och uppfödaren.. tex Gröna Gårdar.. gå direkt förbi allt omärkt utan bild på bonden.. hänvisning till uppfödningsmetod!

http://www.gronagardar.se/

Egentligen när det gäller kött så är allt felmärkt.. ta detta i beaktning när du handlar.. för egentligen skall det stå på förpackningar hur stor andel gräs/örter, som köttet du äter har ätit!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Taxelina1
2016-04-23 17:18
#8

#5 Köper man svenskt producerat och inget halvfabrikat utan lagar maten från grunden, så tror jag allt att vi skulle undvika en hel del i maten som inte är så hälsosam.

Nu äter vi till 90% bara vilt. Men när vi nån gång köper nöt, är det från naturbetesdjur uppfödda på gården några km härifrån. Highland Cattle. Enormt fint och välsmakande kött. Fläsk köper vi också från en producent inte så långt härifrån. Nöt och svin är slaktat på ett mindre lokalt slakteri.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: