Annons:
Etikettallmänt-om-sveganism
Läst 3004 ggr
Taxelina1
7/19/16, 2:20 PM

Vad är Svegan?

 Fick en länk via fb. Rätt intressant.

http://sandra.allers.se/vad-ar-en-svegan/

Hälsning från en stor djurvänCool

  • Redigerat 4/21/22, 10:32 AM av DesK
Annons:
Helena89
3/25/17, 1:47 PM
#1

Men vad irriterad jag blir när jag läser hennes svar. Hon verkar inte riktigt förstå att frysen är ypperlig. Men att toppa tårtan med färska hallon innebär import. Att toppa tårtan med svenska frysta hallon går utmärkt (fast då bör man ju ha plockat dom själv och förvarat i frysen). Att ha broccoli på vintern går också utmärkt. Frysen är fantastisk och hjälper oss att förvara en hel del fina saker året om. Men en del saker går inte att förvara i frys, så som gurka tex. 

Jag reagerar också på att hon skriver att hon inte kan ha rotfrukter till allt. Nä men alltså matvete och pasta går utmärkt att laga även på vintern. Liksom det faktiskt finns massor med olika sorters rotfrukter så man kan göra många olika saker med det. Och det är väl det vi behöver lyfta och lära oss, och få in ännu mera tips om. Visst förstår jag att allt inte måste vara sveganskt hela tiden, ibland kan det vara kul med något utländskt också och det kan vara okej tycker jag. Särskilt om man i övrigt håller sig till svensk mat och lagar mat efter säsong. Jag tycker inte att det borde vara så jäkla svårt.

jagga-ewe
4/6/17, 9:41 PM
#2

Ja jösses… "Vi måste ju ta snygga bilder oxo!" som att det vore omöjligt med snygg mat med svenska råvaror. Kokt broccoli ser lika tråkig ut om den är fryst eller färsk. Och "kan inte ha rotfrukter till allt" är befängt för en som levt i Irland. Där serveras med lasagne med potatis bredvid. Eller kyckling-i-currygryta med ris, och potatis till. Där är snarare omöjligt att inte ha rotsaker, dvs potatis, till maten. Så det borde gå för en Allers-läsare med… Trodde dessutom att de flesta som läser den tidningen är åldersgruppen som äter potatis i nån form till varje måltid. 

Det går utmärkt att äta sveganska tacos. Skippa kryddmixen och smaksätt köttfärsen med egna torkade kryddor. Välj tillbehör efter årstid. Baka egna vetetortillas. Utländsk rätt men sveganska råvaror, ingen konflikt i det. Finns väl inget som säger att sveganskt måste vara kålrötter?

Det som retar mig är hennes språk. Jag kastar säkert sten i glashus nu, men varför upprepa "riktigt jäkla" två gånger så tätt? Ska inte journalister kunna använda synonymer?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: