Annons:
Etikettsveganska-produkter
Läst 1313 ggr
tlover
8/29/16, 2:58 PM

Pest vs kolera/ Ica vs Arla

Här hittar vi bara Arla och Ica när det gäller hårdost. Båda har ju vissa produkter som är svenska men det känns inte bra att köpa nån av dom. Vilken av dessa är bäst när man bara köper svenska mejeriprodukter?

l'm back

Annons:
Leifsdotra
9/1/16, 12:12 PM
#1

Ett tips är att googla på mjölkupproret köpguide, då får du information om vilka av Arlas ostar som rekommenderas.

tlover
9/1/16, 1:11 PM
#2

#1 så du röstar för Arla? Betalar dom bönderna mer än ica? Jag har alltid hört att Arla betalar bönderna för lite ica har jag inte hört något om alls istället

l'm back

Leifsdotra
9/1/16, 2:10 PM
#3

Njae, jag röstar personligen för Gefleortens eller Skånemejerier som inte fanns med som alternativ🙂 Men om man ska handla från Arla så bör man vet vilka av deras produkter som är rekommenderade. Jag hade tänkt försöka hitta info om ICA också som jämförelse. Men det kom annat emellan. Hittar jag nåt bra så återkommer jag. Vill också veta!

tlover
9/1/16, 2:25 PM
#4

#3 gefleortens har ingen ost. Hade jag fått välja fritt så skulle det varit norrmejerier men dom finns inte här nere i nätbutiken (vi har just flyttat) utan det i hårdost väg som är svenskt är Arla eller ica

l'm back

Leifsdotra
9/1/16, 2:34 PM
#5

Tänkte mer på mejeriprodukter allmänt från Gefleorten.

Det här hittade jag på ICAS hemsida:

ICAs ost

ICAs eget utbud av ost rymmer smaker för hela familjen: från milda frukostostar till ostar som är lagrade lite längre. En nyhet är vår Herrgård, Präst och Brännvinsost, lagrade i minst 15 månader, gjorda på svensk mjölk. ICA Präst lagrad i minst 15 månader är fyllig och aromatisk med en tydlig sälta, beska och gräddighet. ICA Brännvinsost lagrad i minst 15 månader är smaksatt med Hallands fläder. Den har en lätt fruktig smak med lite beska och sötma och en god eftersmak som sitter i länge. ICA Herrgård lagrad i minst 15 månader är fast och gräddig med lätt syrlighet och fylligt inslag av hasselnöt

Leifsdotra
9/1/16, 2:36 PM
#6

i en pressrelease från ICA 3 juni i år hittade jag det här:

Några av de produkter som helt kommer att gå över till svensk råvara är:
ICA Vispgrädde 36 % 
ICA Hushållsost
ICA Kvarg fetthalt < 0,5 % 
ICA Drickyoghurt

Fast från när kan man undra…. Det framgår inte😡

Annons:
[ludden]
9/1/16, 3:41 PM
#7

En viss produktion av ICAs ostar tillverkas vid Norra Vium i Danmark. Dom tycks byta ofta leverantörer. ICAs mjölk är från Arla men till lägre pris.

[Björn.B]
9/2/16, 11:11 AM
#8

Just nu är 55% av ICAs hårdostar tillverkad av svensk mjölk.

Från i höst kommer man ha samarbete med  Skånemejeri och då kommer 67% av hårdostarna vara från svensk mjölk.

http://www.lantbruk.com/annons/ica-blir-mer-svenskt

jagga-ewe
9/28/16, 7:45 PM
#9

Vet inte var du finns o vad som finns där, men jag gillar Gäsene mejeri. Det är iallafall svensk mjölk och för min del är det hyffsat lokalt. Falköpings mejeri är mer lokala här men jag tycker inte deras ostar är lika bra. Men det är ju en smaksak.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Omorika
10/3/16, 1:57 PM
#10

Jag vet att ICA ett tag hade Norrmejerier som leverantör vilket man kunde se på förpackningen utformning eftersom den var likadan som norrmejeriers men loggan var utbytt till ICAs.

Jag blir dock osäker hur det är nu när folk här säger att de byter leverantör ofta och förpackningen på både Norrmejerier och ICA har förändras och ser mer ut som Arlas.

Köpte alltid ICAs( norrmejerier) före arla med tanke på deras stora danska ägande men är som sagt inte uppdaterad.

Upp till toppen
Annons: