Svegan iFokus

Svegan

Etiketter: sveganska-produktertips
Läst 224 ggr
DesK
2

Svenskt havreris

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Havreris är ett mycket bra alternativ till importerat ris. Jag har det alltid hemma och använder det istället för traditionellt vitt ris. Jag tycker att det är mycket godare med sin lätt nötaktiga smak och trevliga tuggmotstånd. Det senare regleras med koktiden. Havreris finns i de flesta matbutiker och på nätet. Det finns några olika varianter, men än har jag bara hunnit testa Frebacos.
https://www.delitea.se/frebaco-kvarn-svenskt-havreris-1-kg
https://www.bodystore.com/ekologiskt-nakenhavre-500-g/A3331-143.html?gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjniQhX1vy9CV_Jt2PSft2fIFTHrrjVvUXYx3p647pAh4ZpVcx77LGkaAr93EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

/Désirée

<p>Havreris fr&aring;n Frebaco Kvarn, ett alternativ till ditt vanliga ris.</p>
Magi-cat
1

Jättebra tips, jag ska försöka få tag på det!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Amephyst
0

Vi äter det hemma också, även om vi föredrar matvete som är lite mildare i smaken. Ända sedan vi upptäckte det här så har allt ris försvunnit här hemma. Matvete och havreris både smakar bättre och jag tycker dessutom man blir mer mätt av det.

DesK
0

#2 Åt ni vitt ris tidigare? Det går inte att jämföra med vare sig havreris eller matvete. De båda senare måste jämföras med fullkornsris.

/Désirée

Amephyst
0

#3: När vi åt ris var det vitt ris. Och det beror nog på vad du menar med att jämföra. Vi använder matvete på precis samma sätt som vi förut använde riset. Så då jämförde vi hur matris fungerade i vår matlagning jämfört med riset och kom fram till det jag skrev tidigare. Sedan kan jag förstå att man kan komma fram till något annat om man jämför med fullkornsris, eller att skillnaden inte blir lika stor.

DesK
0

#4 Skillnaden blir inte alls lika stor, därav min fråga. Den var absolut inte illa menad. Personligen föredrar jag havreris (och matvete) eftersom båda dessa tillverkas i Sverige. användningsområdet för fullkornsprodukter och icke fullkornsprodukter är det samma. Dock är fullkornsprodukter avsevärt bättre för hälsan för de allra flesta av oss.

/Désirée

Amephyst
3

#5: För vår del är de dessutom närproducerade, så det var därför vi testade matvete (och havreris) från första början 😉 Vi brukar köpa närproducerat så gått det går, och har gjort länge nu. Det smakar bättre och känns bättre ur ganska många synvinklar.

DesK
0

#6 Det är verkligen toppen att ni gör så 👍😊 Även för mig är Frebacos olika produkter närodlade. Jag har ju alltid havreris hemma, senast köpte jag ett paket kvarngryn också. Har du testat mathavren, matvetet och matdurum? Vet du vad det är för skillnad på havreriset och mathavren?

/Désirée

Maleficum
1

Hade slut på ris hemma så testa faktiskt att köpa havreriset istället idag.

Verkade funka bra att koka i min mikroriskokare (bortsett från att det bubbla över mer vätska än det brukar göra med vissa sorters ris) och det är ett stort plus för mig (att slippa passa på spisen).

Brukar köra på jasminris så saknar ju klibbigheten men annars tycker jag det funka toppen till min kycklingwook jag brukar göra (tror till och med jag kunde ha kört det kortare tid i mikron än vad jag brukar göra med ris så man får lite mer tuggmotstånd).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Amephyst
1

#7: Vi har faktiskt inte testat mathavren, så jag vet inte säkert. Jag skulle chansa på att det är skillnad i konsistensen mestadels, och att mathavren inte är lika lång som havreriset. Men det är rena gissningar 😕